Iako većinu javnog novca troši provođenjem transparentnih postupaka javnih nabavki, Opština Laktaši potpisuje nezanemariv broj direktnih sporazuma. Vrijednost jednog dijela takvih zaključenih ugovora je blizu zakonske granice od 6.000 maraka, a postoji sumnja i na tzv. cjepkanje određenih nabavki.
Opština Laktaši, na čijem je čelu načelnik Miroslav Bojić iz SNSD-a, u 2020. godini je preko sistema javnih nabavki potrošila oko tri i po miliona maraka. U ovoj, 2021. godini, Opština Laktaši je do sredine marta potrošila oko 180.000 maraka.
Sumarno, ovaj ugovorni organ je većinu javnog novca potrošio koristeći transparentne postupke javnih nabavki. Međutim, sredstva potrošena primjenjujući npr. direktne sporazume i dalje nisu zanemariva. Podsjetimo, direktni sporazumi zaključuju se direktno s firmama, odnosno bez provođenja postupaka karakterističnih za transparentnije postupke, nema javne objave tenderske dokumentacije, a jedini uvjet za primjenu ovog postupka je da vrijednost ugovora ne prelazi 6.000 maraka bez PDV-a.
Prošle godine je zaključeno 58 direktnih sporazuma u ukupnoj vrijednosti od oko 170.000 maraka, a od početka januara do sredine marta ove godine 22 ugovora vrijedna nešto više od 80.000 maraka.
Problem s jednim dijelom direktnih sporazuma koje zaključuje Opština Laktaši jeste što je njihova vrijednost blizu zakonske granice od 6.000 maraka, što može navesti na sumnju o mogućim koruptivnim aktivnostima jer je izbjegnut transparentniji postupak kojim su se potencijalno mogle osigurati uštede sredstava, ali i veća konkurentnost ponuđača na tržištu.
Osim toga, za nekoliko nabavki postoji sumnja da je riječ o tzv. cjepkanju nabavke, odnosno sumnja da je potpisano više direktnih sporazuma za suštinski istu nabavku, a čija kombinirana vrijednost prelazi 6.000 maraka. Na ovaj način se izbjegava provođenje transparentnijeg postupka.
Evo i nekoliko primjera.
Prvog dana mjeseca marta Opština Laktaši zaključila je dva ugovora s „Pekarom Blagojević“. Ugovor za nabavku hrane vrijedan je 3.724,26 KM, dok je ugovor za nabavku hljeba i peciva vrijedan 2.558,70 KM. Kada se sabere, to je 6.282,96 KM. S obzirom na to da je u oba slučaja riječ o hrani, te da vrijednost nabavke prelazi 6.000 maraka, u ovom slučaju mogao se provesti transparentniji postupak i na taj način bi se možda određena sredstva uštedila.
Sumnja u tzv. cjepkanje nabavke postoji i kada je riječ o nabavci pića. Opština Laktaši je 2. marta s firmom „Aqua tim distribucija“ zaključila ugovor vrijedan 2.008,60 KM za nabavku pitke vode, da bi samo sedam dana kasnije ugovor vrijedan 5.811,32 KM zaključila s kompanijom „Ex compani“ za nabavku pića.
Što se tiče ugovora čija je vrijednost blizu zakonske granice, spomenut ćemo nekoliko njih. Kompaniji „LukSmart“ je prvog marta dodijeljen ugovor vrijedan 5.993 KM za održavanje računarske opreme.
Nabavka materijala za izgradnju nadstrešnica na zapadnoj tribini Gradskog stadiona Laktaši koštala je Opštinu Laktaši 5.978,63 KM, a ugovor je 8. februara zaključen s „Bravarijom Živković“.
Tačno 6.000 maraka koštala je izmjena dijela tehničke dokumentacije za izgradnju kružne raskrsnice s rekonstrukcijom dijela magistralnog puta M-16 u Laktašima. Ugovor je dodijeljen Institutu za građevinarstvo „IG“ Banja Luka.
U posljednjim mjesecima prošle godine zaključeno je još nekoliko ovakvih ugovora. Izdvajamo nekoliko zaključenih direktnih sporazuma: s firmom „Bepro“ ugovor vrijedan 5.559,65 KM za nabavku i ugradnju betonskih ploča i ivičnjaka; s firmom „Elektroobnova“ ugovor vrijedan 5.999,40 KM za nabavku svjetiljki; s firmom „Prizmabl“ ugovor vrijedan 5.916,94 KM nabavku materijalno-tehničkih sredstava potrebnih na biračkom mjestu radi higijensko-epidemiološke zaštite članova biračkog odbora i birača - nabavka medicinske opreme…
Svi ovi primjeri ukazuju na to da Opština Laktaši zaključivanjem ovakvih ugovora, te neprovođenjem transparentnijih postupaka, propušta napraviti potencijalne uštede javnog novca kojim raspolaže.
(pratimotendere.ba)