GRAD LJUBUŠKI: Veliki broj direktnih sporazuma na zakonskoj granici
  Grad Ljubuški godišnje troši tek oko milion i po maraka preko sistema javnih nabavki. Uprkos relativno skromnom...

 

Grad Ljubuški godišnje troši tek oko milion i po maraka preko sistema javnih nabavki. Uprkos relativno skromnom budžetu, ovaj ugovorni organ, svjesno ili ne, potpisivanjem velikog broja direktnih sporazuma, te provođenjem pregovaračkih postupaka bez objave obavještenja, propušta potencijalno osigurati uštede sredstava, ali i omogućiti veću konkurentnost ponuđača na tržištu

 

Prije nešto više od dvije godine Ljubuški je zvanično dobio status grada. Međutim, to nije značajno utjecalo na sredstva koja ovaj grad na jugu Bosne i Hercegovine troši preko sistema javnih nabavki.

Naime, u posljednjih nekoliko godina Grad Ljubuški godišnje troši tek oko milion i po maraka preko sistema javnih nabavki. Što se tiče ove godine, Grad Ljubuški je do 25. marta na ovaj način potrošio preko 720.000 KM.

 

 

Iako se vidi kako je najviše sredstava potrošeno putem najtransparentnijeg, otvorenog postupka, ipak je kvantitativno najviše zaključenih direktnih sporazuma. Ova godina nije izuzetak – otkad se podaci objavljuju na zvaničnom Portalu javnih nabavki, oko 75% svih zaključenih ugovora su direktni sporazumi.

Podsjećanja radi, direktni sporazumi zaključuju se direktno s firmama, bez provođenja postupaka karakterističnih za transparentnije postupke javnih nabavki. Osim toga, nema javne objave tenderske dokumentacije, a jedini uvjet za primjenu ovog postupka je da vrijednost ugovora ne prelazi 6.000 KM bez PDV-a.

Kada je riječ o direktnim sporazumima koje zaključuje Grad Ljubuški, vrijednost značajnog broja tih ugovora je na samoj toj zakonskoj granici, što, kako smo nerijetko isticali na portalu PratimoTendere.ba, navodi na sumnju o mogućim koruptivnim aktivnostima jer je izbjegnut transparentniji postupak kojim su se potencijalno mogle osigurati uštede sredstava, ali i veća konkurentnost ponuđača na tržištu.

Evo nekoliko takvih primjera.

Dana 25. marta zaključena su dva ugovora. Ugovor vrijedan 5.990 KM zaključen je s „Agencijom FMC“ za nabavu elektronske platforme za uspostavu i upravljanje sustavom financijskog upravljanja i kontrole, dok je ugovor vrijedan 5.900 KM potpisan s mostarskom kompanijom „Integra“ za nabavku usluge izmjene projektne dokumentacije glavnog projekta Kanalizacijska mreža zapadni krak Ljubuški.

Radovi na obnavljanju dijela krovišta O.Š. „Klobuk“ koštat će 5.720 KM, a posao je dodijeljen „Graditeljstvu Medić“ 10. marta. Kada govorimo o obnovi dijela krovišta ove škole, postoji sumnja da je Grad Ljubuški u ovom slučaju izvršio tzv. cjepkanje nabavke, jer je istog dana zaključen ugovor vrijedan 5.940 KM s firmom „Šmajser-Commerce“ za nabavku građevinskog materijala za obnavljanje tog dijela krovišta.

Tačno po 6.000 KM vrijedni su ugovori zaključeni s firmom „Clean Team“ za nabavku usluga čišćenja i održavanja dvije zgrade Gradske uprave, odnosno s kompanijom „SOR 2P“ za nabavku usluge održavanja računovodstvenog programa.

„Zlatarni Perla“ plaćeno je 5.990 KM za nabavku zlatnih grbova povodom obilježavanja Dana grada, dok je 5.990,07 KM koštao uredski materijal. Ovaj ugovor potpisan je s firmom „Unitrade“.

Sporan je i jedan provedeni pregovarački postupak bez objave obavještenja. Naime, Grad Ljubuški je u januaru zaključio ugovor s firmom „K-Benz“ za nabavku lož ulja, a za potrebe Gradske uprave Ljubuški i osnovnih škola, vrijedan 75.215,37 KM.

Iako je nabavka planirana planom nabavki za 2020. godinu, ali i planom za 2021. godinu, odabrana vrsta postupka nabavke, njena vrijednost i vremenski period njene realizacije ne odgovaraju onome što je navedeno u planskim dokumentima. Ni tenderska dokumentacija nije javno objavljena, pa se ne može sa sigurnošću utvrditi da li su ispunjeni uslovi za izbor pregovaračkog postupka bez objave obavještenja na koje ugovorni organ ukazuje.

Evo i kako su iz Grada Ljubuškog, ukratko, objasnili zašto su se odlučili na ovaj postupak:

„U konkretnom slučaju došlo je do raskida postojećeg Okvirnog sporazuma o nabavi lož ulja iz razloga što Dobavljač nije pristupio zaključenju pojedinačnog ugovora o nabavi. Nadalje, postoji dokaziva okolnost krajnje hitnosti budući da se lož ulje nabavlja za grijanje prostora osnovnih škola, te bez pravovremene isporuke lož ulja bilo bi nemoguće održati nastavu. Ovaj događaj je bio nepredvidiv za Ugovorno tijelo, budući da je zaključeni Okvirni sporazum raskinut krivnjom Dobavljača, a Ugovorno tijelo ne može utjecati na takve odluke.“

Zbog svega navedenog, analizirane nabavke su na portalu PratimoTendere.ba označene kao rizične, te su im dodijeljene žute, odnosno crvene zastavice.

 

(pratimotendere.ba)