„Ne možemo riješiti svoje probleme istim načinom razmišljanja kojeg smo koristili kad smo ih stvarali."- Albert Einstein
U posljednjoj deceniji u cijelom svijetu monitoring javnih nabava je u usponu. To je posve razumljivo obzirom da prema posljednjim podacima Svjetske banke 12% globalnog BDP-a biva potrošeno na javne nabave, od 5% do 20% u ovisnosti od zemlje, dok u BiH ta cifra varira između 3 i 4 milijarde KM godišnje. Paralelno s tim, raste i zanimanje javnosti za javne nabave, te građani svake zemlje s pravom žele znati kako se ovaj silni javni novac troši i kako funkcioniraju mehanizmi kontrole ove potrošnje. Rezultat je to shvaćanja da od kvalitete javnih nabava izravno ovisi kvalitet zdravstva, školstva, sigurnosti, infrastrukture, te posljednično sam kvalitet života građana i razumijevanja činjenice da je korupcija u javnim nabavama ozbiljan problem i Damoklov mač koji visi nad glavom svakog građanina. Monitoring javnih nabava od svog postanka najprije započinje kao zadaća državnih tijela. Međutim, vrlo brzo se uvidjelo da takvi napori naprosto nisu dovoljni da se efikasno nadzire tako obimna javna potrošnja, a skeptici su uvijek nedostatak resursa koji država ulaže u ovu aktivnost povezivali s nedostatkom stvarne političke volje da se pitanje kontrole javnih nabava istinski adresira. Stoga su - kako čuvena poslovica glasi „Ako želiš nešto učiniti kako valja, moraš to učiniti sam“- građani uzeli stvar u svoje ruke i počeli kontrolirati javne nabave kroz NVO sektor što je trenutno veliki trend u svijetu. Ovakav neočekivan razvoj događaja donio je nekoliko prednosti.
Prva je oslobođenost monitoringa od eventualne političke kontrole i sputavanja koju ista neminovno nosi, druga je uključenost većeg broja zainteresiranih strana i građana u monitoring, treća je stjecanje know-how-a i transfer znanja o javnim nabavama najširoj javnosti, i četvrta je otvaranje prostora slobode eksperimentiranja s novim idejama i korištenjem novih tehnologija radi poboljšanja efikasnosti monitoringa koji često doista ponekad nalikuje traženju igle u plastu sijena. U BiH monitoring javnih nabava koji vrše NVO u okviru projekta „Podrška građanima u borbi protiv korupcije“ dolazi u pravom trenutku. Od 2008. godine zadaću monitoringa javnih nabava obavlja Agencija za javne nabave BiH, uvijek s objektivno ograničenim kadrovskim i financijskim resursima, te se uz najveće napore uspijevalo pregledati maksimalno 7000 od otprilike 30.000 javnih nabava godišnje. Kritična točka poboljšanja efikasnosti monitoringa nije toliko bila pitanje kadra, premda ovaj problem jeste izražen, koliko pitanje pronalaska inteligentnog metoda kontrole ogromne količine javno dostupnih podataka sa Portala javnih nabava (www.ejn.gov.ba) u potrazi za nezakonitostima, nepravilnostima i potencijalnom korupcijom.
Dosadašnja metodologija tipičnih pokazatelja nepravilnosti (red flags) koja se pri obavljanju monitoringa koristi od strane države i NVO u BiH ima realan nedostatak u tome što se monitori fokusiraju na konkretnu nepravilnost u određenoj fazi postupka (red flag) i usmjeravaju resurse ka ispitivanju te jedne nepravilnosti zanemarujući činjenicu da je korupcija u javnim nabavama sveobuhvatan proces (plan-postupak-ugovor), te se pri takvom pristupu često „od drveta ne vidi šuma“ i prave korupcijske sheme ne bivaju otkrivene.
Međutim, metodologija monitoringa javnih nabava u okviru projekta „Podrška građanima u borbi protiv korupcije“ na izvanredno originalan i pametan način rješava opisani problem posmatrajući javnu nabavu kao jednu cjelinu, postavivši 7 indikatora i 18 podindikatora korupcije te metod izračuna ukupnog stupnja koruptivnog rizika konkretne javne nabave. (Važno je imati dakako na umu da je riječ o indikatorima i podindikatorima, a ne dokazu za korupciju, jer se time zalazi u posao pravosuđa čiji je posao dokazivanje korupcije u javnim nabavama u kaznenom postupku.)
Stupanj koruptivnog rizika se temelji na matematičkoj formuli prema kojoj se u ovisnosti od indikatora i podindikatora javnoj nabavi dodjeljuju bodovi i označen je bojama (nizak-zelena, srednji-žuta, visok-crvena) što je vizualno dojmljivo, lako se pamti i univerzalno je razumljivo. Riječ je dakle o velikom kvalitativnom skoku u odnosu na dosadašnje metode.
Namjera projekta da sve pregledane nabave budu potpuno transparentne putem posebnog portala www.pratimotendere.ba mnogostruko je važna. Time sva državna tijela u BiH čija je zadaća vezana za kontrolu javnih nabava (Agencija za javne nabave BiH, Ured za razmatranje žalbi BiH, uredi za reviziju svih razina, tužiteljstva svih razina, sudovi svih razina, istražna tijela svih razina, parlamenti svih razina, itd.) dobijaju gotov proizvod koji im je toliko bio potreban i koji će im olakšati rad na do sada neslućen način; na ovaj način također svi argumenti pojedinih državnih tijela o nedostatku resursa i saznanja o nepravilnostima bivaju bespredmetni. Nadalje, ugovorna tijela moći će vidjeti gdje griješe u postupcima javnih nabava i učiti na vlastitim i tuđim greškama, a ponuđači će imati uvid u nepravilnosti u javnim nabavama ugovornih tijela u BiH što će im olakšati ostvarivanje zaštite svojih prava u javnim nabavama.
Portal www.pratimotendere.ba će nesumnjivo biti i veoma dragocjen resurs novinarima, predstavnicima akademske zajednice i istraživačima, NVO, te na koncu svakako i običnom građaninu kojeg zanima primjerice zašto škola koju njegovo dijete pohađa prokišnjava, zbog čega asfalt u njegovoj ulici mora biti mijenjan svake godine, ili zašto u njegovom domu zdravlja nema potrebnih lijekova.
Posebno je za čestitku autorima to što metodologija predstavlja rezultat rada autentične bosanskohercegovačke pameti, a ne copy-paste model prepisan iz neke druge zemlje. Smatram na koncu da metodologija, ako bude pravilno iskomunicirana i korištena, ima veliki potencijal da postane benchmark za metodološki kvalitetan monitoring javnih nabava u cijeloj regiji i nije mi nimalo nemoguće zamisliti da će NVO ili čak državna tijela u regiji u bliskoj budućnosti preuzeti i koristiti metodologiju osmišljenu u okviru projekta „Podrška građanima u borbi protiv korupcije“.
U Mostaru, 18.10.2020. godine
Josip Jakovac, Diplomirani pravnik, međunarodni master upravljanja javnim nabavama, regionalni trener trenera javnih nabava višekorisničkog ToT projekta Europske komisije i trener javnih nabava AJN
(pratimotendere.ba)