ĐENAN SALČIN: PratimoTendere.ba ogroman iskorak u odnosu na dosadašnju praksu monitoringa javnih nabavki u BiH
  Monitoring postupaka javnih nabavki u svijetu ima veliki značaj. Posebnu pažnju istom posvećuju članice EU i dosta...

 

Monitoring postupaka javnih nabavki u svijetu ima veliki značaj. Posebnu pažnju istom posvećuju članice EU i dosta slučajeva državna tijela ovlaštena za nadzor nad procesom postupaka javnih nabavki usko surađuju sa NVO sektorom. U pojedinim članicama EU imamo slučaj da dva pa i više državnih tijela rade zajednički na Monitoringu javnih nabavki. Naravno, iz razloga što je postupak javne nabavke kompleksan i zahtjevan proces koji uključuje puno zainteresiranih strana, pravovremeno planiranje, dinamiku, okončanje postupka pa praćenje realizacije ugovora. U svim fazama nabavke moguće su zloupotrebe i koruptivne radnje. Nažalost situacija u Bosni i Hercegovini je posve drugačija. Nadzor nad postupcima javnih nabavki provodi samo Agencija za javne nabavke i to sa izuzetno skromnim ljudskim i finansijskim kapacitetima. Godinama se traži kapacitiranje agencije, baš iz razloga posvećenosti Monitoringu, kao i unapređenju i poboljšanju transparentnosti. Nažalost reakcije Vijeća Ministara su izostale, tj nikada nije odobreno dodatno zapošljavanje u AJN. Svakako je i sama metodologija koja se koristi problematična, ali nažalost zbog ograničenih kapaciteta nije moguće provesti kvalitetnu reformu samog Monitoringa da postane kvalitetniji i korisniji. 

Agencija za javne nabavke je u saradnji sa NVO sektorom (Udruženje ''CRMA'', TI BiH) potpisala zajedničke sporazume a kako bi uz njihovu pomoć i stručno znanje mogla unaprijediti proces Monitoringa. To je uključivalo veći broj predmeta, kvalitetniju pripremu i ono što je najbitinije pravovremenu reakciju kako bi se spriječila zloupotreba. U 2018 i 2019 je to rezultiralo velikim povećanjem broja formiranih predmeta, preko 40 prekršajnih prijava i 11 prijedloga za podizanje krivične prijave prema nadležnim tužilaštvima.  

Metodologija kojom se koristi portal „Pratimo tendere“ upravo pokriva sve faze javne nabavke, što je ogroman iskorak u odnosu na dosadašnju praksu koja je rađena u Bosni i Hercegovini. Na ovaj jedinstven način pokrivaju se sve faze procesa javne nabavke. Kako znamo veliki broj postupaka je problematičan od samog početka, tj objave tenderske dokumentacije. Analize koje su rađene posljednjih godina upravo pokazuju da se većina kršenja zakona a time i koruptivne radnje dešavaju upravo u fazi pripreme tendera. U ovo fazi se utiče na kreiranje samog TD dokumenta i tehničke specifikacije na način da se pogoduje određenim ponuđačima, u nekim slučajevima se čak daje ponuđačima da sami pripreme TD na način da ubace one uslove koje najčešće samo oni ispunjavaju. 

Portal  kroz 7 pokazatelja rizičnosti  upravo prati cjelokupan proces nabavke, sve njegove rizične i kritične faze. Ključno je istaknuti da će se pratiti i „Realizacija ugovora“ što se do sada nažalost nije radilo, a u velikom procentu se upravo tu dešavaju zloupotrebe (usluge ili radovi se uopšte ne izvrše, izdaju se fiktivne fakture, kvaliteta robe ili radova ne odgovara traženim iz TD-a) te se na taj način oštećuje budžet i stiče određena korist za pojedince. 

Za sedam faza postupka je na odličan, pregledan, jednostavan i razumljiv način postavljeno sedam pokazatelja rizika koji pokrivaju sve faze nabavke, pa i žalbeni postupak te eventualno poništenje postupka. Obzirom da Sud BIH nakon tužbe u upravnom postupku u velikom broju slučajeva poništi ili vrati Uredu za razmatranje žalbi predmet na ponovno odlučivanje korisno bi bilo da portal analizira i taj dio jer se upravo kroz tu analizu mogu vidjeti nedostatci žalbenog dijela ZJN-a. Prema podacima Suda BiH broj predmeta javnih nabavki zauzima prvo mjesto po broju tužbi što je alarmantan podatak. 

Nivo rizika svih sedam faza postupka se na jako jednostavan i razumljiv način označava zastavicama gdje možemo vidjeti pregled svih praćenih postupaka. Ključno je za istaći da portal prikazuje i zelene zastavice kako bi mogli vidjeti i postupke koji se rade pravovremeno, bez kršenja zakona i koruptivnih radnji. Ovo ističem iz razloga što će portal biti jedan vid edukatora drugih ugovornih organa i pojedinaca koji rade na poslovima javnih nabavki. Evidentna je činjenica da je i neznanje veliki problem, posebno kod malih Ugovornih organa. Proces edukacije službenika za javne nabavke koju provodi Agencija za javne nabavke u okviru IPA projekta koji finansira EU je upravo pokazao neminovnu potrebu edukacije obzirom da su povratne informacije polaznika bile da je ovo prvi put njihovo susretanje sa nekim vidom sistemske edukacije. 

Generalna ocjena portala www.pratimotendere.ba je da smo dobili jedan odličan pregled i alat koji prati javne nabavke u Bosni i Hercegovini na jedan vrlo detaljan i sistematičan način a istovremeno jednostavan i pregledan za sve zainteresovane. Smatram da će biti od koristi i institucijama kao što sU AJN, URŽ, Sud BiH, pojedincima, NVO sektoru, studentima, istražiteljima i tužiocima. Portal će na jednostavan i razumljiv način prezentovati običnim građanima šta se to dešava sa njihovim novcem, kako ga lokalne zajednice troše i imat će jasnu sliku odgovornosti za loš rad ili koruptivne radnje koji se dešavaju u njihovim zajednicama. 

 

U Mostaru, 05.12.2020. godine,

Đenan Salčin, diplomirani ekonomista, bivši direktor Agencije za javne nabavke

 

(pratimotendere.ba)