OPĆINA RAVNO: Diskriminacija ponuđača preko nabavke skupog automobila
Osim što je za nabavku vozila izdvojila previše novca (65.000 KM), Općina Ravno je tenderskom dokumentacijom...

Osim što je za nabavku vozila izdvojila previše novca (65.000 KM), Općina Ravno je tenderskom dokumentacijom ograničila konkurenciju, te je tehničke specifikacije postavila tako da se vjerovatno samo novi model vozila Passat može „uklopiti“

 

Da Andrija Šimunović (HDZ BiH), načelnik Općine Ravno, koja ima tek nešto više od 1.000 stanovnika, nabavlja novo službeno vozilo u vrijednosti od 65.000 KM bez PDV-a, već su objavile kolege iz BIRN-a BiH. S obzirom na to da je riječ o poprilično maloj općini koja raspolaže skromnim budžetom, te da su skoro svi budžeti smanjeni zbog posljedica pandemije koronavirusa, nejasno je zašto je odlučeno da se nabavlja jedno skupocjeno vozilo.

Kolege su pokušale na ovo pitanje dobiti konkretan odgovor, ali su preko službene općinske e-mail adrese dobili odgovor – „zato“! Na drugo pitanje da li je kupovina opravdana odgovoreno je “da”.

Međutim, osim cijene, sporna je i sama tenderska dokumentacija. Prije nego napišemo zbog čega konkretno, važno je spomenuti bitnu stvar.

Pojednostavljeno, sistem javnih nabavki postoji kako bi ugovorni organi (javne institucije, preduzeća itd) na pravičan, transparentan, nediskriminirajući… način kupovali određene robe, usluge ili radove, odnosno trošili javni novac. Ti ugovorni organi bi trebali taj novac trošiti u skladu sa potrebama.

Naravno, neki ugovorni organ, u ovom slučaju Općina Ravno, može imati i potrebu za novim službenim vozilom i to je u potpunosti legitimno i legalno. No, ono što je problematično jeste sama cijena, a ono što je vjerovatno nezakonito jeste tenderska dokumentacija.

Prema Zakonu o javnim nabavkama, u tehničkoj specifikaciji ne smije se uputiti na određenog proizvođača, na porijeklo ili na poseban postupak, na marke, patente, tipove ili određeno porijeklo ako bi se time pogodovalo ili isključili određeni privredni subjekti ili određeni proizvodi.

Osnovna načela zakona su fer i aktivna konkurencija, a to znači i nabavka tzv. generičkog proizvoda. Ako je u pitanju vozilo, ugovorni organi trebaju objaviti kakvo, otprilike vozilo im treba i koliko novca su za to izdvojili. Nakon toga se na tender jave zainteresirane firme.

Šta je u ovom konkretnom slučaju problem? Tražene tehničke specifikacije vozila su navedene tako da su apsolutno ograničili tržište. Štaviše, vjerovatno su „riječima“ nacrtali vozilo koje žele, što je svakako nezakonito.

Tako se traži isključivo crna metalik AA-limuzina, dužine min. 4.700 mm, međuosovinskog rastojanja, min. 2.700 mm, sa snagom motora od min. 140 kW, zapreminom motora min. 1.900 ccm, s automatskim mjenjačem, pogonom na sve točkove i na dizelsko gorivo, sa 4 vrata i 5 sjedišta, te zapreminom prtljažnika od min. 580 litara.

To nije sve, jer je spisak obavezne opreme poprilično dug. Tako vozilo, između ostalog, mora imati: elektronsku stabilnost vozila ESP-ESC i slično, elektronsku parkirnu kočnicu s asistencijom za vožnju u nagibu, asimetrično preklopiv naslon zadnje klupe, uklj. srednji naslon za ruke, centralno daljinsko zaključavanje s dva ključa i paljenjem bez ključa, vanjska osvrtna ogledala elektro podesiva i grijana s automatskim zatamnjenjem na vozačevoj strani, tvornički ugrađene parking senzore naprijed i nazad s akustičnim i vizualnim signalom, automatski sustav kočenja u slučaju nužde, putno računalo, indikator stanja tlaka u gumama, start-stop sustav, led prednja svjetla naprijed i nazad, automatski zatamljivo unutrašnje ogledalo, lakometalne naplatke min. 17“, senzor za kišu, multifunkcijski kožni upravljač, tvornički ugrađen radio navigacijski uređaj sa ekranom osjetljivim na dodir, bluetooth interfejs za mobilni telefon itd.

Zašto je potrebno da vozilo ima sve ovo nije poznato, ali ovako postavljene tehničke specifikacije sigurno ne predstavljaju nabavku tzv. generičkog proizvoda.

Dalje, analizom tržišta ekipa portala PratimoTendere.ba je pronašla samo jedno vozilo koje se „uklapa“ u sve ove specifikacije. Tako će se općinski načelnik u budućnosti vjerovatno voziti automobilom Passat 2.0 TDI DSG 4 Motion Elegance (200 KS)

Osim toga, tržište je ograničeno na još jedan način. Naime, od ponuđača se traži da moraju biti proizvođači ili generalni zastupnici ili ovlašteni distributeri ponuđenog vozila, te moraju imati servis/e u BiH tehnički opremljene i kadrovski osposobljene za servisiranje ponuđenog vozila. Također, kriterij za dodjelu ugovora, osim cijene (70%) i roka isporuke (20%), je i operativni trošak (10%), odnosno udaljenost ovlaštenog servisa za ponuđenu robu od sjedišta ugovornog organa. Na ovaj način su firme sa sjedištem i servisima na npr. sjeveru države u poprilično nezavidnom položaju.

Iako nabavka vozila nije nezakonita, malo je vjerovatno da bi iz ovog ugovornog organa mogli opravdati ovako postavljenu tendersku dokumentaciju koja, s jedne strane, upućuje na određeni model vozila, a s druge strane ograničava tržište i konkurenciju. 

 

(pratimotendere.ba)