Hrvatska pošta raspisala tender za najam 17 vozila, za procijenjenih 230.300 KM bez PDV-a. Većinu traženih tehničkih specifikacija zadovoljavaju samo vozila Volkswagen Polo i Renault Clio, no s obzirom na to da se traži i maksimalna kombinirana prosječna potrošnja goriva (3.6 litara na 100 km), vjerovatno se samo jedan model automobila VW Polo može „uklopiti“.
Hrvatska pošta d.o.o. Mostar, čiji su suvlasnici Federacija BiH i Hrvatska pošta d.d. Zagreb, posljednjih godina uspijeva poslovati u plusu – od 2016. do 2020. godine prijavili su ukupnu dobit od oko 720.000 KM. Velika je to razlika u odnosu na godine prije kada je, naprimjer, samo u 2012. godini prijavljen gubitak od blizu dva miliona maraka.
(In)direktno Hrvatskom poštom upravljaju kadrovi HDZ-a BiH, direktor je Mate Rupčić, a u ovoj firmi zaposleno je oko 700 ljudi.
Rupčić, koji se, kako kaže, vodi japanskom filozofijom upravljanja, sa svojim saradnicima je od početka godine, pa sve do sredine juna, preko sistema javnih nabavki već potrošio oko dva i po miliona maraka. Kvantitativno, najviše ugovora zaključeno je provodeći netransparentne direktne sporazume.
No, iznos koji je potrošen sigurno će i dalje rasti, jer je početkom augusta raspisan tender za najam putničkih vozila u procijenjenoj vrijednosti od 230.300 KM bez PDV-a. Drugi je to put od početka godine da Hrvatska pošta nabavlja putnička vozila u najam – krajem maja je ugovor vrijedan 134.901 KM dodijeljen jedinom ponuđaču, mostarskoj firmi „Guma X“.
Najam vozila, kao nabavka, nije sporna. Štaviše, za ugovorni organ kakav je Hrvatska pošta je to i logično, a vjerovatno i opravdano. Ono što jeste sporno su tražene tehničke specifikacije vozila koje značajno ograničavaju konkurenciju.
Konkretno, iz Hrvatske pošte, očito, traže štedljiva, dizelska vozila koje imaju prosječnu kombiniranu potrošnju goriva od maksimalno 3,6 litara na 100 kilometara. Vozila mogu biti starosti do tri godine i ne smiju imati više od 50.000 stvarno pređenih kilometara.
Tu, naravno, nije kraj, jer vozila moraju ispuniti i niz drugih zahtjeva i upravo je to ono što je problematično kod nabavke. Tako su navedena maksimalna dužina (4.100 mm), širina (1.950 mm), te visina vozila (1.500 mm), kao i minimalni međuosovinski razmak (2.550 mm).
Specificirana je i boja, pa tako tražena vozila moraju biti bijela. Također, određeno je i da motor mora biti s minimalno tri cilindra, da snaga motora mora biti minimalno 55 kW, a zapremina motora maksimalno 1.500 ccm. Vozila moraju biti na prednji pogon, s manuelnim mjenjačem s pet brzina.
Dalje, traže se automobili s minimalno troje vrata i četiri mjesta za sjedenje, dok zapremina prtljažnika mora biti minimalno 300 litara. Traži se i garancija od minimalno pet godina, bez ograničenja kilometara. Uz sve ovo, detaljno je navedena i dodatna oprema.
Naravno, ovako postavljene tehničke specifikacije jasno upućuju na određeni model vozila, što svakako predstavlja kršenje Zakona o javnim nabavkama.
Analizom tržišta, ekipa portala PratimoTendere.ba je pronašla samo dva modela koji mogu ispuniti većinu zahtjeva. Riječ je o vozilima Volkswagen Polo i Renault Clio. Međutim, a ako je suditi prema dostupnim podacima, samo jedan model automobila VW Polo zadovoljava kriterij kombinirane prosječne potrošnje goriva.
Naravno, postoji mogućnost i da firme ponude Renault vozila, pogotovo jer je pitanje na koji način će iz Hrvatske pošte provjeravati dostavljene informacije. Ono što je gotovo sigurno jeste da tražena vozila neko od ponuđača već ima na lageru.
Na kraju dodajmo da se traži ukupno 17 vozila na period od 36 mjeseci, odnosno tri godine, a ponovimo da je procijenjena vrijednost nabavke 230.300 KM.
(pratimotendere.ba)