Bosanska Krupa 36 puta mijenjala plan javnih nabavki – nije kršenje zakona, ali jeste loša praksa
Piše: Frontal.ba   U Opštini Bosanska Krupa, koja je sredinom februara 2022. dobila status grada, su 2020. godine,...

Piše: Frontal.ba

 

U Opštini Bosanska Krupa, koja je sredinom februara 2022. dobila status grada, su 2020. godine, odlukama načelnika, 36 puta mijenjali i dopunjavali Plan javnih nabavki što prema mišljenju revizora pokazuje da se planiranju javnih nabavki ne pristupa sistemski.

 

 

S obzirom na značajan broj izvršenih izmjena i dopuna Plana javnih nabavki u revidiranoj godini konstatovali smo da su određene izmjene izvršene zbog naknadno doznačenih sredstava Opštini od Unsko-sanskog kantona i Federacije BiH. Međutim, za dio izvršenih izmjena i dopuna Plana javnih nabavki nije nam dato adekvatno obrazloženje što upućuje na zaključak da se njegovim izmjenama i dopunama ne pristupa sistemski, pišu revizori.

Načelniku Opštine Bosanska Krupa Arminu Halitoviću, koji je od 2020. godine u četvrtom načelničkom mandatu (bio je zajednički kandidat SDP, ASDA, FRONTA, NIP), kaže da to nije kršenje zakona. 

"Mi imamo stavke koje se raspoređuju na osnovu odluka opštinskog Vijeća i imamo sredstva za ceste, vode, šume i druge namjene u jednom iznosu, onda Vijeće donese plan utroška i onda se to prerasporedi za konkretne projekte, pa u skladu s tim izmijenimo plan i preciziramo šta i kako trošimo. Tako rade i FBiH i kantoni i mi njihove odluke dobijemo u februaru, u martu, neku i u septembru i kako te odluke dolaze - mi raspisujemo javne pozive, a kako nisu u planu javnih nabavki - moramo promijeniti plan", kaže Halitović i naglašava da nigdje u Zakonu o javnim nabavkama ne stoji da se plan ne smije mijenjati.

Armin Halitović

 

"Nije to prekršaj ako je u skladu s određenim aktima", kaže Halitović, a na pitanje da li kašnjenje sredstava iz budžeta FBiH ili kantona ometa realizaciju projekata i ciljeva Opštine kaže da njima  kašnjenje ne smeta.

"Ne smeta nama kad god da dođu, nama su sredstva draga i mi ih utrošimo. Kada dobijemo sredstva raspišemo javni poziv i izmijenimo plan javnih nabavki, to nama nije nikakav problem", kaže Halitović. 

U 2020. godini održano je ukupno sedam sjednica Vijeća opštine Bosanska Krupa.

Iz Transparency International BiH  upozoravaju da česte izmjene pokazuju lošu praksu u radu opštinskih organa uprave. 

"Plan je prihvatljivo mijenjati jednom ili dva puta, ali ne 30 ili više puta. Očigledno je plan mijenjan kako je nailazila koja nabavka, a  to onda nije nabavka za koju se  znalo na početkom godine. Opštine su dužne da nakon usvajanja budžeta definišu planove na osnovu potreba za cijelu godinu, a ako nemaju novca - moraju ga mijenjati  ili donijeti odluke načelnika o postupku javne nabavke. U ovom konkretnom slučaju očigledno nije bilo riječi o čekanju jer bi ugovorni organ, odnosno  opština to trebalo znati na početku godine. To su vjerovatno nabavke koje su se pojavljivale tokom godine  i zato su mijenjani planovi, sigurno nisu nabavke za koje se znalo na početku godine", pojašnjava Damjan Ožegović, viši istraživač i saradnik za pravne poslove u TI u BiH.

Tokom 2020. godine Bosanska Krupa je iz budžeta FBiH dobila 524.805 KM:  jednokratna novčana pomoć za sanaciju posljedica nastalih usljed proglašenjem pandemije COVID-19 (125.000 KM), za izgradnju puta Emrića brdo-Džamište MZ Mahmići (100.000 KM), za poticanje razvoja biljne proizvodnje (70.000 KM), za izgradnju centra za upravljanje otpadom (54.127 KM) i za jesenju sjetvu (40.000 KM), te kapitalni grant od 134.345 KM što je bio dio novca potrebnog za rekonstrukciju i asfaltiranje Prvomajske ulice. Iz Unsko-sanskog kantona su dobili sredstva (211.964 KM) za sanaciju klizišta Kosa (85.000 KM), za proljetnu sjetvu (80.000 KM), te za sanaciju posljedica nastalih usljed proglašene pandemije COVID-19 (40.000 KM) i kapitalni grant kao dio sredstava za rekonstrukciju puteva i za izgradnju spomen obilježja Ćojluk. Te godine su i od Republike Srpske dobili 20.000 KM za javnu rasvjetu u naselju Ivanjska. 

Novac iz drugih budžeta može da kasni zbog izvršavanja viših prioriteta ili zbog sporog punjenja budžeta. Naime, samo u FBiH u Zakonu o izvršenju budžeta tekući transferi kantonima i nižim nivoima vlasti, javnim preduzećima i kapitalne investicije je sedmi prioritet, nakon vanjskog i unutrašnjeg duga Federacije, penzija, boračke invalidnine, drugih boračkih davanja i invalidnine za neratne invalide i civilne žrtve rata, plata i naknada troškova svih zaposlenih, transfera za poljoprivredu i razvojne projekte, te transfera za raseljene i izbjegle osobe. 

I Slobodan Golubović, glavni i odgovorni urednik na portalu Pratimo tendere kaže da izmjene plana javnih nabavki nisu zabranjenje, ali naglašava da je prvo pravilo za provođenje javne nabavke – postojanje novca.

"Nije zabranjeno, ali šta rade ako toliko puta moraju mijenjati plan? Istina – poznata je pojava da viši nivoi vlasti  ne prebacuju na vrijeme novac nižim nivoima i to svakako utiče na realizaciju planova nižih nivoa vlasti, slična je situacija i s elektroprivrednim preduzećima, posebno u Republici Srpskoj, koja ne isplaćuju sredstva za potopljeno zemljište u kontinuitetu i u skladu sa zakonom i onda opštine dolaze u situaciju da ne planiraju ta sredstva, ali ih ne mogu koristiti, imamo i opštine koje zbog tog kašnjenja ne mogu servisirati kredite i druge obaveze, ali u kontekstu javnih nabavki je prvo pitanje da li postoji novac za tu nabavku – budžet ne treba vezati za nesigurna ili sredstva koja kasne", pojašnjava Golubović.
 
Opština Bosanska Krupa je 2020. godine imala budžet u iznosu 8.842.002 KM od čega je  1.600.888 KM transfer iz FBiH i  Unsko-sanskog kantona. Opštinska administracija zapošljava 113 ljudi umjesto sistematizacijom predviđenih 126, a ukupni troškovi zaposlenih su 3.198.332 KM od čega se 2.283.527 KM odnosi na Opštinu, a preostali dio na ostale budžetske korisnike.


Naknade opštinskim vijećnicima  iznose ukupno 109.365 KM i dijele se tako da  svaki vijećnik dobije mjesečni paušal 315 KM i  po 150 KM za prisustvo svakoj sjednici Vijeća. Naknade se isplaćuju na žiro račune vijećnika na osnovu ovjerene liste o prisustvu na sjednici. Predsjedavajući Vijeća dobija naknadu u iznosu  5 osnovica  za obračun plate u skladu s Odlukom o platama i naknadama zaposlenika u Opšini, a zamjeniku predsjedavajućeg Vijeća 315 KM mjesečno plus naknada od 150 KM mjesečno za obavljanje dužnosti zamjenika predsjedavajućeg vijeća. Članovi komisija dobiju dodatnih 50 KM po sjednici. 

 

(pratimotendere.ba)