NASTAVLJENO NETRANSPARENTNO TROŠENJE: Čak 88% ugovora Grada Sarajeva u 2023. su direktni sporazumi!
  Iako se nerijetko vole pohvaliti punom transparentnošću u radu, iz Gradske uprave Grada Sarajeva ipak vole...

 

Iako se nerijetko vole pohvaliti punom transparentnošću u radu, iz Gradske uprave Grada Sarajeva ipak vole provoditi najnetransparentnije postupke javnih nabavki. U prva četiri mjeseca 2023. godine zaključeno je ukupno 65 ugovora, od čega je čak 57, odnosno skoro 88%, direktnih sporazuma. Tako je potrošeno oko 225.000 KM bez PDV-a

 

Piše: Dino Cviko

 

Gradonačelnica Sarajeva Benjamina Karić (SDP) u posljednje vrijeme je u žiži javnosti, a neke njene odluke, poput onih koji se tiču osvjetljavanja Vijećnice, izazvale su brojne polemike. S tim u vezi, gradonačelnica i njeni saradnici iz Gradske uprave često vole reći da rade u interesu građana, a nerijetko se vole pohvaliti punom transparentnošću u radu.

Da to baš i nije tako, pokazuju i podaci o provedenim javnim nabavkama. Kao primjer uzet ćemo dostupne podatke za 2023. godinu, tačnije za prva četiri mjeseca tekuće godine.

U najkraćem, nakon provedenih tendera zaključeno je ukupno 65 ugovora, od čega je čak 57, odnosno skoro 88%, direktnih sporazuma!

 

Podsjetimo, direktni sporazum, iako jeste zakonit, jedan je od najnetransparentnijih postupaka kada govorimo o javnim nabavkama. Ugovorni organi dužni su navesti samo naziv predmeta, vrstu i vrijednost ugovora, datum zaključenja ugovora i firmu s kojom je ugovor zaključen.

Nema transparentnog takmičenja ponuđača, zainteresirana javnost nema uvid u tendersku dokumentaciju, a ugovorni organi mogu se direktno obratiti firmi po njihovoj želji i zaključiti ugovor. Važno je samo da vrijednost ugovora bude jednaka i manja od iznosa od 6.000 KM. Koliko su problematični ovi ugovori najbolje pokazuje podatak da je analiza portala PratimoTendere prepoznala upravo direktni sporazum kao postupak koji se najčešće zloupotrebljava.

Vratimo se na javne nabavke Gradske uprave Grada Sarajeva. U prva četiri mjeseca na direktne sporazume potrošeno je oko 225.000 KM bez PDV-a! Iako je prosječna vrijednost ugovora oko 4.000 KM, ipak treba istaći neke od brojnih primjera ugovora čija je vrijednost tačno na zakonskoj granici od 6.000 KM ili nešto manja:

- Ugovor za usluge čuvanja registraturne i arhivske građe u 2023/2024. godini, vrijedan 6.000 KM, dodijeljen firmi Arhiv Servis

- Ugovor za uslugu održavanja službene stranice Gradskog vijeća Grada Sarajeva, vrijedan 6.000 KM, dodijeljen firmi NBTA

- Ugovor za uslugu izrade elaborata inžinjersko-geološkog i geomehaničkog ispitivanja tla sa uslovima fundiranja za Skywalk, vrijedan 6.000 KM, dodijeljen firmi DESIGN & QC

- Ugovor za uslugu održavanja sistema OWIS, vrijedan 6.000 KM, dodijeljen firmi ORKA

- Ugovor za održavanje servera, vrijedan 6.000 KM, dodijeljen firmi Kamer Commerce

- Ugovor za održavanje računara, vrijedan 6.000 KM, dodijeljen firmi Kamer Commerce

- Ugovor za izradu pet zastava za jarbole dimenzija 1200x600 cm(3 komada) i 800x400(2 komada), vrijedan 5.999 KM, dodijeljen firmi INTEA BH

- Ugovor za uslugu izrade Idejnog projekta-objekat Zvjezdarnice na Trebeviću, vrijedan 5.950 KM, dodijeljen firmi Gepek Studio

- Ugovor za uslugu izrade projektne dokumentacije sanacije, restauracije i kolorističke obnove fasade objekta Beledija, vrijedan 5.950 KM, dodijeljen firmi Urbing

- Ugovor za uslugu izrade projekta sanacije i kolorističke obnove fasade objekta u uglu ulice Brodac 2 i Telali 16 u Sarajevu (objekat uz Belediju), vrijedan 5.950 KM, dodijeljen firmi Urbing...

 

Evo još nekoliko primjera:

 

Za neke zaključene ugovore postoji sumnja da je riječ o nedozvoljenom tzv. cjepkanju nabavki. U svakom slučaju, iz Gradske uprave Grada Sarajeva mogli su, u duhu transparentnosti, za mnoge nabavke provesti transparentniji postupak, koji bi omogućio i drugim zainteresiranim firmama da se jave na tender, te omogućio uvid u detalje provedenih tendera.

Treba naglasiti kako je ovo samo nastavak višegodišnje prakse Gradske uprave Grada Sarajeva. Ako gledamo sumarne podatke, ovaj ugovorni organ je od sredine 2015. godine zaključio ukupno 1.981 ugovor, od čega je čak 1.815 direktnih sporazuma! Ugovorima vrijednosti do 6.000 KM tako je potrošeno više od 5,1 milion maraka

 

 

Da nisu sporni samo direktni sporazumi govori nam i primjer tendera za nabavku Office 365 licenci. Kako je pisao Žurnal, ovim tenderom se, pored niza tehničkih certifikata, tražio i stručnjak s Microsoftovom MVP nagradom za „Cloud tehnologije“. Ovu nagradu, u različitim kategorijama, posjeduje tek nekoliko osoba iz BiH. IT stručnjaci su upozorili da je riječ o nagradi, a ne certifikaciji, te dodali da ovakav uvjet, osim što je nesvrsishodan, ograničava konkurenciju, što se ispostavilo tačnim jer je na adresu Gradske uprave stigla samo jedna ponuda, skoro identična procijenjenoj vrijednosti nabavke.

 

 

(pratimotendere.ba)