Iako ovaj ugovorni organ ne krši Zakon, s obzirom na to da je u postupcima konkurentskih zahtjeva određen minimalan, ali ne i maksimalan rok za dostavljanje ponuda, stručnjaci za javne nabavke upozoravaju na svrsishodnost ovakvih postupaka. Iz Agencije za javne nabavke predviđaju da, iako do sada za tim nije postojala potreba, u budućnosti se možda razmotri i potreba za određivanjem maksimalnog roka za dostavljanje ponuda
Piše: Zinaida Đelilović
Kantonalno javno komunalno preduzeće „Vodovod i kanalizacija“ d.o.o. Sarajevo je u periodu od januara do marta ove godine provelo 32 konkurentska zahtjeva za dostavu ponuda u slučajevima javnih nabavki. U većini tih postupaka uočeno je da je rok za prijem ponuda neobično dug za ovu vrstu postupka i da u nekim slučajevima ide i do dva mjeseca.
Statistički:
Primjeri:
· U slučaju nabavke „materijala za održavanje čistoće i sredstva za dezinfekciju“ obavještenje o nabavci je objavljeno 24.05.2023., a rok za dostavu ponuda je 24.07.2023.
· U slučaju nabavke „usluga čišćenja PPOV Butila od toksičnih i drugih opasnih materija“ obavještenje o nabavci je objavljeno 24.05.2023., a rok za dostavu ponuda je 31.07.2023.
Zakon o javnim nabavkama BiH u postupcima konkurentskih zahtjeva određuje minimalan rok od 10 dana za dostavu ponuda, dok maksimalan rok nije određen. Iz tog razloga, stručnjaci za javne nabavke za portal PratimoTendere navode da ovaj ugovorni organ u konkretnim primjerima određivanja rokova kod konkurentskih zahtjeva za dostavljanje ponuda ne krši Zakon, ali da ipak određivanje ovako predugih rokova kod ove vrste postupaka sa sobom može nositi određene rizike.
Naši sagovornici navode da i pored toga što Zakon u ovoj vrsti postupaka propisuje minimalan, a ne maksimalan rok za dostavljanje ponuda, može se postaviti pitanje s aspekta svrsishodnosti da li su tako dugi rokovi opravdani.
„Ako se radi o nabavkama koje su vitalne za funkcionisanje ovog ugovornog organa u pružanju njegovih javnih usluga građanima, a u slučaju ViK-a to su nesmetano funkcionisanje vodovodne i kanalizacione mreže, što posebno i historijski u ljetnim mjesecima u Sarajevu ponekad zna biti problem, u hipotetičkom scenariju ako ponuđač preuzme tendersku dokumentaciju neposredno prije isticanja roka za preuzimanje konkurentskog zahtjeva i uloži žalbu (rok za žalbu kod ove vrste postupka je 5 dana od preuzimanja tenderske dokumentacije) na osnovu čega će dalji tok postupka nabavke biti pod suspenzivnim dejstvom žalbe, sve do donošenja odluke po žalbi“, navode stručnjaci za javne nabavke.
U najčešćem slučaju drugostupanjskog postupka pred Uredom za razmatranje žalbi, to suspenzivno dejstvo može potrajati i do 30 dana, a nekad i duže, u zavisnosti od složenosti slučaja i dinamike rada URŽ-a.
„Da li će u tom pesimističnom, ali realnom scenariju normalno funkcionisanje ViK-a odnosno njegovo pružanje usluga građanima biti ugroženo?“, pitaju stručnjaci za javne nabavke.
Postupku javne nabavke prethodi adekvatno i realno planiranje.
„Neadekvatno planiranje ne može biti izgovor za potrošnju više sredstava ili količina nego što je to bilo predviđeno ugovorom. Svaki ugovorni organ mora pratiti realizaciju ugovora kako ne bi došlo do njegovog prekoračenja iz razloga što je to suprotno Zakonu. Bitno je naglasiti da je faza planiranja jako važna u lancu nabavke i treba joj posvetiti veliku pažnju, a dobra praksa određivanja rokova u postupcima javnih nabavki, također, podrazumijeva da se uzme u obzir mogućnost ulaganja žalbe od nezadovoljnih ponuđača i da se to ukalkuliše u vremenski tok provođenja postupka nabavke“, pojašnjavaju naši sagovornici.
Dakle, nabavka treba biti pokrenuta, provedena i okončana, kao i ugovor o javnoj nabavci obostrano potpisan i spreman za realizaciju prije nego što nastupi moment u kojem ugovorni organ neizostavno mora imati taj predmet nabavke da bi normalno funkcionisao i pružao javnu uslugu zbog koje je osnovan.
„Svrsishodnost javnih nabavki podrazumijeva javnu nabavku kojom su, uz blagovremeno i racionalno planiranje i provođenje postupka, nabavljene robe, usluge ili radovi odgovarajućeg kvaliteta, po najpovoljnijim uslovima, i kojom se ostvaruju ciljevi ugovornog organa u skladu sa utvrđenim politikama i prioritetima Kantona Sarajevo i u interesu krajnjih korisnika građana“, zaključuju naši sagovornici.
Iz KJKP „Vodovod i kanalizacija“ se na upit portala PratimoTendere pozivaju upravo na član Zakona koji određuje minimalan, ali ne i maksimalan rok za dostavu ponuda, naglašavajući istovremeno da ne krše zakonske odredbe, što i nije sporno.
''Ugovorni organ u svemu postupa transparentno, a ponuđači imaju na raspolaganju više vremena za kvalitetnu pripremu svojih ponuda u skladu sa zahtjevima iz tenderske dokumentacije“, naveli su iz ViK-a. Dalje objašnjavaju da ViK kao ugovorni organ raspisuje veliki broj postupaka i iz tog razloga se „pomjeraju rokovi za dostavu ponuda za period koji je potreban za pripremu tenderskih dokumentacija, pregled i evaluaciju ponuda“.
Istovremeno naglašavajući da ugovorni organ u konkretnim slučajevima nije prekršio odredbe Zakona i podzakonskih akata jer maksimalni rokovi njima nisu ni propisani, iz Agencije za javne nabavke BiH ipak dodaju da je „moguće da se na taj način gubi određena fleksibilnost“.
„Ali, ne bismo mogli prejudicirati dalji tok konkretnih postupaka koji će pokazati da li je takvo određivanje rokova bilo svrsishodno ili ne, uzimajući u obzir složenost predmeta nabave i vrijeme potrebno za njihovu pripremu, kao i potrebe i kapacitete ugovornog tijela“, kažu iz Agencije.
Naveli su i to da u vezi propisivanja maksimalnih rokova za dostavljanje ponuda do sada nije postojala potreba, ali da je moguće da u budućnosti razmotre i takvo rješenje.
„Sistem javnih nabavki u BiH visoko decentraliziran i da sama ugovorna tijela imaju proaktivnu ulogu, samostalno provode postupke javnih nabavki, ali i snose odgovornost za provedene postupke i donesene odluke u skladu sa Zakonom i podzakonskim aktima“, podsjećaju iz Agencije.
(pratimotendere.ba)