URED ZA REVIZIJU UTVRDIO: Zavod za javno zdravstvo FBiH kršio Zakon o javnim nabavkama
  Ured za reviziju institucija u Federaciji BiH objavio je revizorski izvještaj Zavoda za javno zdravstvo Federacije...

 

Ured za reviziju institucija u Federaciji BiH objavio je revizorski izvještaj Zavoda za javno zdravstvo Federacije BiH, u kojem su pored drugih nepravilnosti, navedene i one koje se odnose na javne nabavke koje je Zavod provodio u revidiranom periodu. 

 

Piše: Branka Mrkić

 

Jedna od uočenih nepravilnosti odnosi se na to da Zavod, iako je bio obavezan, nije primjenjivao odredbe Zakona o javnim nabavkama za nabavke usluga skladištenja i transporta vakcina protiv COVID-a 19 u iznosu od 178.993 KM, kako bi se osigurala transparentnost, omogućio veći stepen aktivne konkurencije, te efikasnije trošenje javnih sredstava. 

Osim toga, plan javnih nabavki Zavoda nije sačinjen na način da daje potpune informacije o predmetima nabavke, njihovim procijenjenim vrijednostima i vrstama postupaka, čime nije osiguran princip transparentnosti, navedeno je u izvještaju.

 

Plan nabavki i izmjene

Zavod je Plan javnih nabavki donio u septembru 2022., a izmjene i dopune Plana izvršene su u junu, julu, septembru, oktobru i novembru 2022. U Planu su utvrđene robe, usluge i radovi koji će biti predmet nabavke, procijenjena vrijednost nabavke, vrsta postupka, okvirni datumi pokretanja postupka i zaključenja ugovora, a nije naveden period trajanja ugovora o javnoj nabavci ili okvirnog sporazuma. 

Jedan od primjera koji se izdvaja i kojij je problematizovan i u izvještaju je nabavka laboratorijskog potrošnog materijala koji je podijeljen na lotove. Također, u dijelu Plana koji se odnosi na nabavku vakcina u okviru Programa obavezne imunizacije, kao vrsta postupka naveden je „okvirni sporazum“ bez navođenja o kojoj vrsti postupka se radi:

- Ovakav način planiranja ne daje potpune informacije o predmetima nabavke, o njihovim procijenjenim vrijednostima i vrstama postupaka. Planiranjem nabavki na ovaj način nije osigurano poštovanje principa transparentnosti, u skladu sa članom 3. Zakona o javnim nabavkama – navode revizori. 

U toku 2022. godine provedeno je 50 postupka ukupne vrijednosti oko 5,1miliona KM, i to: sedam otvorenih postupaka (4.843.383 KM), sedam konkurentskih zahtjeva (136.912 KM) i 36 direktnih sporazuma (139.349 KM). 

Članom 17. Zakona o javnim nabavkama definisano je da ugovorni organ može započeti postupak javne nabavke ako je nabavka predviđena u planu ili kada ugovorni organ donese posebnu odluku o pokretanju postupka javne nabavke, a obaveze koje dospijevaju u narednim godinama moraju biti ugovorene u iznosima predviđenim propisima kojima se uređuje izvršenje budžeta ili finansijskog plana za svaku godinu posebno. 

Revizijom je utvrđeno da Zavod nije vršio izmjene Plana, odnosno u vrijeme dok su se provodile javne nabavke Plan nije davao tačne podatke o broju i vrsti postupaka. Izmjene nisu vršene, a postupci javnih nabavki su okončani, za što je navoden primjer, gore spomenuti laboratorijski materijal. 

 Nabavke laboratorijskog materijala za izvođenje ELISA/EIA metoda i laboratorijskog HACH materijala provedene su putem direktnih sporazuma, a da nisu vršene izmjene Plana, iako je Planom predviđeno provođenje otvorenog postupka u kojem su predmetne nabavke bile planirane putem lotova.

Za neke nabavke proveden je konkurentski zahtjev za dostavu ponuda, a da nisu vršene izmjene Plana. Osim toga, za nabavku usluga izrade procjene rizika radnih mjesta, periodični i kontrolni pregledi sredstava i opreme za protivpožarnu zaštitu i instalacija, Planom je previđeno provođenje otvorenog postupka. Međutim, u 2022. godini provedena su dva postupka, i to putem: konkurentskog zahtjeva za dostavu ponuda za izradu dokumentacije o procjeni rizika i zaštiti na radnom mjestu, periodičnih pregleda štetnosti, te direktnog sporazuma za periodični pregled i ispitivanje instalacija i protupožarnog sistema, a da nisu vršene izmjene Plana:

- S obzirom na to da se radi o srodnim uslugama, planiranje provođenja različitih postupaka nabavke za isti predmet upućuje na moguće dijeljenje predmeta nabavke, što nije u skladu sa članom 15. Zakona o javnim nabavkama. 

 

Bez pravične konkurencije

Nabavka vakcina za imunizaciju djece iz Programa obveznih imunizacija u FBiH, za trogodišnji period 2022.-2024. godina, planirana je putem otvorenog postupka za međunarodnu konkurenciju. Revizijom je utvrđeno da je procijenjena vrijednost nabavke iznosila oko 7,4 miliona KM. 

Za nabavku vakcina za imunizaciju posebnih grupa i pod povećanim rizikom, te potrošnog materijala za 2022. godinu proveden je otvoreni postupak a procijenjena vrijednost nabavke iznosila je 821.873 KM putem sedam lotova, a tenderskom dokumentacijom utvrđena je procijenjena vrijednost u iznosu od 612.027 KM (što je i objavljeno na portalu javnih nabavki u dijelu Obavijest o nabavci). Procijenjena vrijednost za ukupno sedam lotova izvršena je na osnovu realizovane nabavke za 2021. godinu:

- Shodno navedenom, konstatujemo da prilikom sačinjavanja tenderske dokumentacije nisu realno definisane okvirne količine potrebnih vakcina, što nije u skladu s članom 15. Zakona o javnim nabavkama, niti je osigurana pravična i aktivna konkurencija u skladu sa članom 3. Zakona o javnim nabavkama. 

Ovdje se ne iscrpljuje spisak nepravilnosti koje je revizija detektovala. Prilikom nabavke usluga uvoza, skladištenja i transporta lijekova (vakcina), medicinskih sredstava i druge opreme za potrebe Zavoda u periodu 2022.-2023., revizijom je utvrđeno da je u tenderskoj dokumentaciji u dijelu koja se odnosi na količinu predmeta nabavke navedeno da ukupna količina nije precizirana u momentu slanja poziva, te druge nepravilnosti, koje se mogu detaljnije pročitati u izvještaju na web stranici Ureda za reviziju institucija u FBiH:

- Konstatujemo da tenderska dokumentacija nije sačinjena u skladu s članom 53. Zakona o javnim nabavkama, odnosno na način da pruža potpune informacije o uslovima ugovora, koji su ponuđačima bitni za pripremu ponuda na stvarno konkurentskoj osnovi. Također, napominjemo da je, u skladu sa Zakonom o javnim nabavkama, Zavod dužan obezbijediti aktivnu konkurenciju u cilju najefikasnijeg korištenja javnih sredstava. Prema Izvještaju o preuzimanju tenderske dokumentacije, tendersku dokumentaciju preuzelo je sedam subjekata, od čega je najveći broj potencijalnih ponuđača. Ponudu je dostavio samo jedan ponuđač. 

Generalni stav je da Plan javnih nabavki Zavoda nije sačinjen na način da daje potpune informacije o predmetima nabavke, o njihovim procijenjenim vrijednostima i vrstama postupaka, čime nije osigurano poštovanje principa transparentnosti:

- Također, Zavod nije sačinio izmjene Plana javnih nabavki, odnosno u vrijeme dok su se provodile javne nabavke Plan nije davao tačne podatke o broju i vrsti postupaka. Za nabavke koje su planirane putem otvorenih postupaka provedeni su konkurentski zahtjevi za dostavu ponuda i direktni sporazumi, a da izmjene Plana nisu vršene. Navedeno je imalo za posljedicu da Plan javnih nabavki ne sadrži potpune podatke.

Zbog toga su Zavodu izdate preporuke da se plan javnih nabavki treba sačinjavati na način da daje jasne i precizne podatke o broju i procijenjenoj vrijednosti postupaka koji će se provoditi, a tendersku dokumentaciju sačinjavati na način da sadrži sve informacije, shodno odredbama Zakona o javnim nabavkama, te da se trebaju  blagovremeno pokretati postupci javnih nabavki kako bi se realizacija ugovora vršila u tekućoj fiskalnoj godini, a preuzimanje obaveza na teret budžeta vršilo u skladu s odredbama Zakona o budžetima u FBiH.

 

(pratimotendere.ba)

<