Ministarstvo unutrašnjih poslova Kantona 10 krajem juna pokrenulo je nabavku streljiva/municije putem konkurentskog zahtjeva, vrijedan 20 hiljada KM. Ova institucija nije jedina koja nabavku streljiva i sličnih proizvoda vrši putem konkurentskog zahtjeva
Piše: Branka Mrkić
Posao je u ovom slučaju dobio MM Trade iz Širokog Brijega.
Problem sa provođenjem ovog postupka prilikom ovakvih nabavki jeste taj što je Pravilnikom o dodjeli ugovora u oblasti odbrane i sigurnosti predviđeno da se nabavka roba i usluga od strateške važnosti za odbranu i sigurnost Bosne i Hercegovine (oružje, vojna oprema, roba dvojne i posebne namjene za potrebe odbrambeno-sigurnosnih institucija), te nabavka opreme za vojne, policijske i obavještajno sigurnosne snage, kao i roba i usluga koje su potrebne prilikom angažovanja odbrambeno-sigurnosnih snaga, oprema za deminerske aktivnosti, može provoditi ograničenim postupkom ili pregovaračkim postupkom s objavom obavještenja.
Ove odredbe Pravilnika direktno se nadovezuju na odredbe Zakona o javnim nabavkama, koji u članu 8 striktno određuje da se ugovori koji se odnose na nabavku roba iz ove oblasti (vojna oprema, sigurnosno osjetljiva oprema, radovi i usluge povezani s ovim robama…) nabavljaju prema odredbama Pravilnika koji donosi Vijeće ministara BiH.
MUP Kantona 10: Tražit ćemo mišljenje od Agencije za javne nabavke
MUP Kantona 10 pitali smo da li su svjesni ovih ograničenja Pravilnika i Zakona, te da li smatraju da je ovaj postupak transparentan. Za Pratimo tendere kažu da su sve nabavke iz područja odbrane i sigurnosti provodili putem pregovaračkog ili ograničenog postupka (samokresi, puške…):
- Streljivo kao potrošni materijal za red i sigurnost je planiran kao nabava putem ograničenog postupka, ali zbog relativno male vrijednosti proveden je konkurentski zahtjev.
U Ministarstvu kažu da su u kontaktu sa nekim drugim ugovornim tijelima uočili da su i oni manje količine municije nabavljali putem konkurentskog zahtjeva. Zbog toga nisu našli ni razlog da zatraže mišljenje Agencije za javne nabavke:
- S obzirom da ste ukazali na nedoumicu u vezi sa ovom nabavkom, svakako ćemo zatražiti mišljenje i preporuku za slične nabave od strane Agencije za javne nabavke – kažu.
Agenciju za javne nabavke pitali smo da li je ova praksa, koju provode i druge institucije, a ne samo MUP Kantona 10, u okvirima zakona. Pitali smo i da li smatraju, s obzirom na to da se očito ponavlja, da bi Agencija trebala izdati generalne preporuke ka institucijama koje provode ovakve nabavke.
I MUP SBK nabavljao konkurentskim postupkom
Ali u sličnim slučajevima Agencija za javne nabavke za Pratimo tendere navela je da je ključan Pravilnik o postupku dodjele ugovora u oblasti odbrane i sigurnosti. On propisuje da ugovorni organ, prilikom dodjele ugovora ili zaključivanja okvirnog sporazuma koji je predmet ovog pravilnika, može slobodno birati između ograničenog postupka i pregovaračkog postupka s objavom obavještenja.
Takav je bio slučaj sa nabavkom Ministarstva unutrašnjih poslova Srednjobosanskog kantona (MUP SBK) prošle godine. MUP je tada raspisao, između ostalih, dva tendera – za nabavku municije vrijedan 17.094 KM bez PDV-a, te za nabavku pištolja vrijedan 82.000 KM bez PDV-a. Predviđeno je bilo provođenje konkurentskog zahtjeva, odnosno otvorenog postupka, dok je kriterij za dodjelu ugovora bila najniža cijena.
Nakon našeg upita ministar policije SBK Feliks Vidović istaknuo je da će MUP SBK ubuduće sve nabavke iz ovog sektora provoditi isključivo pridržavajući se Pravilnika o postupku dodjele ugovora u oblasti odbrane i sigurnosti.
Razlozi zbog kojih se provode procedure precizirane Pravilnikom i Zakonom u ovakvim slučajevima su sigurnosni i strateški rizici koji su povezani sa ovim proizvodima.
Ovakva oprema zahtijeva strog nadzor i kontrolu kako bi se osiguralo da se koristi samo u legitimne svrhe, sprječavajući zloupotrebu i širenje na nedozvoljene osobe ili organizacije. Osim toga, takvi proizvodi često su tehnički složeni, a nabavka uključuje dugoročne ugovore i saradnju s pouzdanim i odgovarajućim dobavljačima, što opravdava korištenje specijaliziranih postupaka koji odgovaraju potrebama odbrambenih organizacija i sigurnosnih zahtjeva - portal Pratimo tendere posebno je analizirao ovu vrstu nabavke, a ovo su neki od zaključaka te analize.
Pravilnik o dodjeli ugovora u oblasti odbrane i sigurnosti definira: (1) Na sve radnje u pripremi, provodenju i završetku postupaka nabave koje nisu posebno propisane ovim Pravilnikom primjenjuju se odredbe zakona i podzakonskih akata na osnovu Zakona. (2) Ugovomo tijelo je obvezno u odluci o početku postupka nabave objasniti razloge i okolnosti koje opravdavaju korištenje postupka predviđenog Pravilnikom. Prema članku 4. stavak (3) ovaj Pravilnik se ne primjenjuje na sljedeće ugovore: a) ugovore koji se sklapaju u okviru programa suradnje ustanovljenog na istraživanju i razvoju koji zajednički provode Bosna i Hercegovina s jednom ili više država za razvoj novog proizvoda i, po potrebi, za naredne faze čitavog ili dijelova životnog ciklusa toga prozvoda; b) ugovore koji se sklapaju u drugoj zemlji, koji se provode kada su vojne, policijske i obavještajno sigumosne snage Bosne i Hercegovine razmještene izvan teritorija Bosne i Hercegovine ako operativne potrebe zahtijevaju da ugovori budu sklopljeni s gospodarskim subjektima u području aktivnosti, c) ugovore koje sklapaju ugovoma tijela u Bosni i Hercegovini na svim razinama vlasti ili ugovornim tijelima na svim razinama vlasti drugih zemalja, a odnose se na obavještajno sigumosne sustave i aktivnosti. Prema članku 2. stavak (l) točka d) Pravilnika vojna oprema je oprema posebno izrađena ili prilagođena za vojne ili policijske potrebe i namijenjena za upotrebu kao oružje, municija vojni i policijski materijal dvojne ili posebne namjene, sto je i definirano u zajedničkoj listi vojne opreme na temelju članka 4. stavak (1) zakona o kontroli vanjskotrgovinskog prometa roba i usluga od strateške važnosti za sigumost Bosne i Hercegovine. Sukladno točki e) ovog članka Pravilnika, robe posebne namjene su robe definirane u Popisu roba posebne namjene na temelju članka 4. stavak (2) Zakona o kontroli vanjskotrgovinskog prometa roba i usluga od strateške važnosti za sigumost Bosne i Hercegovine. Robe dvojne namjene su robe definirane u Popisu roba dvojne najmene na temelju članka 4. Zakona o kontroli vanjskotrgovinskog prometa i usluga od strateške važnosti za sigumost Bosne i Hercegovine. Prema točki f) istog članka Zakona sigumosno osjetljiva oprema, sigumosno osjetljivi radovi i sigumosno osjetljive usluge: oprema, radovi i usluge za sigumosne potrebe, koje uključuju, zahtijevaju i/ili sadržavaju podatke čije otkrivanje bi moglo naškoditi interesima sigurnosti i za koji je utvrđen stupanj tajnosti ,,Povjerljivo" ili ,,lntemo". Člankom 7. stavak (5) Pravilnika je navedeno da za sve postupke nabave predviđene ovim člankom, ugovorno tijelo je dužno u obavijesti o nabavi i tenderskoj dokumentaciji izričito navesti da se radi o nabavi iz oblasti obrane i sigumosti. Članak 7 stavak (1) Pravilnika određuje da za dodjelu ugovora ili zaključivanje okvimog sporazuma koji je predmet ovog Pravilnika, ugovomo tijelo može slobodno birati između ograničenog postupka i pregovaračkog postupka bez objave obavijesti. Nadalje, sustav javnih nabava u Bosni i Hercegovini je visoko decentraliziran, što znači da ugovoma tijela imaju proaktivnu ulogu, samostalno provode postupke ali i snose punu odgovomost za provedene postupke, odnosno za donesene odluke povodom postupaka javnih nabava u skladu sa Zakonom i pripadajućim podzakonskim aktima. Ugovoma tijela moraju sama utvrditi da li određena nabava spada u oblast dodjele ugovora iz obrane i sigumosti uzevši u obzir odredbe materijalnih zakona i odredbe iz oblasti javnih nabava. Agencija redovito objavljuje informacije i vijesti koje se odnose na uočena kršenja Zakona, te ukoliko se utvrdi da ima osnova za izdavanje preporuke o korištenju ograničenog ili pregovaračkog postupka sa objavom kad je u pitanju dodjela ugovora iz oblasti obrane i sigumosti, Agencija će svakako objaviti takvu vijest na svojoj web stranici. |
MUP Kantona 10 nije ispoštovao vlastiti plan nabavki
U Planu javnih nabavki za 2023. MUP-a Kantona 10 navedeno je da će se za ovu nabavku provesti ograničeni postupak s namjerom zaključenja ugovora na jednu godinu.
Planirana je, dakle, prihvatljiva vrsta postupka, ali je u samom provođenju došlo do promjene. Ugovorni organ nije se držao vlastitog plana nabavki.
U tehničkoj specifikaciji je navedeno da se nabavljaju dvije vrste streljiva, i to: streljivo cal. 9 mm (20 hiljada komada) i streljivo cal. 5,56x45 mm (10 hiljada komada).
Iz Aneksa I Pravilnika može se zaključiti da municija i upaljači za municiju, te za njih posebno namijenjene komponente, moraju biti nabavljani procedurama propisanim Pravilnikom.
Tome u prilog govori i činjenica da je u tenderskoj dokumentaciji kod kvalifikacionih uslova navedeno da se traže dokazi za ispunjenost člana 45. Zakona o javnim nabavkama, član 46, koji govori o tehničkoj i profesionalnoj sposobnost da ponuđač mora posjedovati validnu Industrijsku sigurnosnu dozvolu.
Ugovorni organ je prilikom ove nabavke prekršio član 1. stav (2) Pravilnika odlučivši se da za ovu nabavku koja spada u domenu odbrane i sigurnosti provede konkurentski zahtjev za dostavu ponuda, a isto tako je bio dužan, a nije to učinio, ispoštovati član 7. stav (5) Pravilnika koji propisuje:
„Za sve postupke nabavke predviđene ovim članom, ugovorni organ je dužan u obavještenju o nabavci i tenderskoj dokumentaciji izričito navesti da se radi o nabavci iz oblasti odbrane i sigurnosti.”
Kako su za Pratimo tendere potvrdili u MUP-u, a što se može uočiti i pregledom ovakvih nabavki istog ugovornog organa, i 2016. godine streljivo je nabavljano na isti način. To znači da se kršenje Zakona o javnim nabavkama i pripadajućeg podzakonskog akta periodično ponavlja.
Da li će Agencija izdati nove smjernice?
Evidentno je da zaista postoji potreba za razjašnjavanjem i detaljnijim smjernicama prilikom nabavke opreme u ovom sektoru. Pokazuju to i drugi brojni primjeri, institucija koje nabavljaju opremu iz oblasti sigurnosti na isti način.
Pa i u samom MUP-u Kantona 10 za Pratimo tendere pozivaju se upravo na to da i druge institucije vrše iste nabavke. Jedan od primjera o kojima smo i ranije pisali je nabavka granata koju je provela SIPA. U junu ove godine objavili smo da je SIPA ignorisala Zakon o javnim nabavkama Bosne i Hercegovine i Pravilnik o dodjeli ugovora u oblasti odbrane i sugurnosti pa lanserske i ručne granate nabavlja po konkurentskom postupku.
Direktor SIPA-e Darko Ćulum odabrao je banjalučku firmu “Jaćimović”, koja se ponudila za 48.371 KM, samo 629 KM jeftinije od procjene.
U slučaju hitnosti, koja je takođe definisana, sa ponuđačima se pregovara bez objave obavještenja u javnosti.
Zašto? Odgovor je jednostavan - postupak ovakve kupovine trebalo bi da bude “prohodan i brz”, kažu monitori portala “PratimoTendere”, i dodaju da upravo zbog toga postoji podzakonski akt, tačnije Pravilnik po kojem ponuđači moraju posjedovati posebne sigurnosne dozvole. Dobiju ih nakon detaljne sigurnosne provjere – objavili smo tada.
Slijedi još nekoliko primjera nabavki konkurentskim postupkom,.
Grad Banja Luka u junu ove godine nabavlja oružje za potrebe Odsjeka za obezbjeđenje – procijenjena vrijednost ugovora 8 hiljada KM.
BH Pošta od KM Tradea nabavlja pištolj u vrijednosti od oko 14 hiljada KM.
U ljeto prošle godine Brčko Distrikt – nabavka rezervnih dijelova za oružje za potrebe policije Brčko Distrikta.
Ovo su tek nasumično odabrani primjeri, ali pokazuju da bi ugovorni organi morali povesti više računa o poštivanju zakona i pravilnika. Pa bilo njihovo kršenje tek previd ili stvarna namjera pogodovanja određenom dobavljaču.
Napomena: Tekst je prvobitno objavljen bez odgovora Agencije za javne nabavke, koji je stigao naknadno. Tekst je izmijenjen na način da je u njega nakon objave dodato mišljenje Agencije.
(pratimotendere.ba)