Izmjene i dopune Zakona o javnim nabavkama značajno su smanjile praksu ugovornih organa da prihvataju ponude mnoge veće od procijenjene vrijednosti nabavke. Bez obzira na značajan broj ugovornih organa koji poštuje nove odredbe ZJN još uvijek ima onih koji ih krše
Piše: Azra Omerović
Agencija za vodno područje rijeke Save početkom februara raspisala je tender za nabavku usluga „ihtiološka istraživanja sliva rijeke Save u Federaciji BiH u 2023. godini“, Procijenjena vrijednost tender iznosila je 128.000 KM bez PDV-a.
Skoro tri mjeseca kasnije na tender je pristigla samo jedna ponuda. Prirodno-matematički fakultet dostavio je ponudu u iznosu 149.760 KM bez PDV-a.
Iako je ponuda Prirodno-matematičkog fakulteta bila za 21.760 KM veća od procijenjene vrijednosti nabavke Agencija za vodno područje rijeke Save ju je prihvatila i posao je dodijeljen ovoj instituciji. Podsjetimo javnost da po Zakonu o javnim nabavkama Agencija nije mogla prihvatiti ovu ponudu već je trebala poništiti tender.
Po izmjenama i dopunama Zakona o javnim nabavkama iz decembra prošle godine neprihvatljiva ponuda je ona čija cijena prelazi planirana, odnosno osigurana novčana sredstva ugovornog organa za nabavku ili ponuda ponuđača koji ne ispunjava kriterije za kvalifikaciju privrednog subjekta.
Prema analizi portala Pratimo tendere „od 10.12.2022. godine ugovorni organi u postupcima javnih nabavki započetih od tog datuma bili su dužni ponude koje cijenom prelaze sredstva osigurana za konkretnu javnu nabavku ocijeniti kao neprihvatljive, a svako propuštanje da to učine s obzirom na novu definiciju neprihvatljive ponude nedvosmisleno predstavlja kršenje člana 2. stava (1) tačke l) podtačke 2) ZJN, što je potrebno detaljnije ispitati i adresirati od strane nadležnih organa, da bi se postupanje ugovornih organa uskladilo s izmjenama i dopunama ZJN“.
Podsjetimo da prije izmjena i dopuna ZJN kada bi ugovorni organ primio ponude koje prelaze procijenjenu vrijednost nabavke, mogao je poništiti tender ili izvršiti budžetsku preraspodjelu sa drugih stavki kako bi obezbjedio dodatna sredstva za konkretnu nabavku i dodijelio ugovor/okvirni sporazum, iako cijena ponude prelazi inicijalno osigurana sredstva.
Ova odredba ostavljala je prostor za široka naknadna tumačenja od strane ugovornih organa, a dodatno je davala mogućnost ponuđačima da nude znatno više cijene od realnih, pri čemu su takvu mogućnost obilato i koristili koncipirajući svoju cjenovnu strategiju na način da isprva nude znatno više cijene od realnih pa ih u e-aukciji (ne) spuštaju u zavisnosti od okolnosti (broj ponuđača u postupku, cijene konkurenata, margina profita i troška itd.).
Ugovorni organi su slabo ili nikako ispitivali tržište, a ponuđači su nudili nerealno visoke cijene, što je rezultiralo velikim brojem poništenih postupaka, a također je ostavljalo prostora za manipulativna ponašanja. Štaviše, zabilježeni su i slučajevi upravo frapantno neodgovornog pristupa trošenju javnog novca, recimo u slučajevima velikih kapitalnih nabavki prije čijeg provođenja ugovorni organi uopšte nisu ispitali tržište, što je u kasnijim fazama postupka rezultovalo ili poništenjem postupka ili diskutabilnim preusmjeravanjem sredstava u konkretnu javnu nabavku kako bi se izvršila dodjela ugovora iako je cijena ponude prelazila inicijalno osigurana sredstva.
Podsjetimo na rekordera u ovoj praksi Autoceste FBiH. Iako su po zakonu bili dužni da ponište tender za izgradnju petlje "Vitez - izlaz iz poslovne zone - petlja Nević Polje” iz Autocesta FBiH prihvatili su ponudu firme Hering iz Širokog Brijega koja je bila za 11 miliona maraka veća od procijenjene vrijednosti radova. Kao razlog kršenja zakona naveli su mišljenje Agencije za javne nabavke zanemarujući ranija upozorenja revizora Ureda za reviziju FBiH da ovakvi postupci predstavljaju kršenje zakona.
Autoceste FBiH smanjile su ovu praksu nakon izmjena i dopuna ZJN. Zanimljivo je da su Autoceste FBiH krajem avgusta prihvatili ponudu firme Mibo komunikacije iako je bila za 10.000 KM veća pod procijenjene vrijednosti nabavke.
Na tenderu za nabavku „najma prostora u svrhu pokrivenosti radio veze JAPAC-a“ procijenjena vrijednost bila je 60.000 KM bez PDV-a. Dok je ponuda firme Mibo komunikacije iznosila 70.129 KM bez PDV-a. Za Autoceste FBiH ponuda je bila prihvatljiva pa je ugovor i potpisan.
Međutim, dan kasnije iz Autocesta objavili su ispravku obavještenja o dodjeli ugovora u kojem je navedeno da je ukupna cijena ugovora 59.940 KM bez PDV-a.
Osim Autocesta FBiH brojni su bili i drugi ugovorni organi koji su prihvatali ponude koje značajno prelaze procijenjenu vrijednost nabavke. Primjera radi Općina Gacko u 2022. godini raspisala je tender za nabavku usluga izgradnje nove gradske pijace procijenjene vrijednosti 297.000 KM. Izabrana je firma Astra plan sa ponuđenom cijenom od 460.794 KM! Na tome se nije završilo.
Polovinom septembra Općina Gacko dodijelila je novi ugovor ovoj firmi za „dodatne radove na izgradnji nove gradske pijace“ u iznosu od 91.059 KM! Tako da je ukupna cijena radova na izgradnji nove gradske pijace od procijenjenih 297.000 KM građane Gacka koštala 551.853 KM bez PDV-a!
(pratimotendere.ba)