Propusti su uočeni u postupcima za održavanje obala akumulacije Bileća, realizaciji optičkih linkova u svrhu povezivanja akcelografa u mreži HET-a, te u rekonstrukciji objekta službe za IM-GB
Tokom monitoringa postupaka javnih nabavki uočene su nepravilnosti i propusti u nekoliko nabavki koje je provodilo zavisno preduzeće „Hidroelektrane na Trebišnjici“ AD Trebinje. Portal PratimoTendere osvrnuće se na tri takva postupka.
ODRŽAVANJE OBALA AKUMULACIJE BILEĆA
Niz nepravilnosti uočen je u nabavci za održavanje obala akumulacije Bileća (na teritoriji opštine Bileća), procijenjene vrijednosti 108.000 KM.
Kao i prethodnih godina, ovaj ugovor je zaključen sa Ribolovnim društvom d.o.o. Bileća, a konačna vrijednost zaključenog ugovora je za svega 24 KM niža od procijenjene.
Dio obavještenja o dodjeli ugovora
Prema podacima Portala javnih nabavki, sa ovim ribolovnim društvom su na ime istih usluga imali zaključene ugovore od 2019. godine i njihova vrijednost je sve do ove godine bila po 79.998 KM. U ovoj godini za iste poslove dobili su ugovor od 107.976 KM.
Nabavke Ribolovnog društa Bileća za HET
Inače, ovo je bila i jedina dostavljena ponuda.
Eksperti za javne nabavke podsjećaju da Zakon o javnim nabavkama za otvorene postupke u članu 40. stav 3 definiše da: „…rok za prijem ponuda ne može biti kraći od 20 dana od dana slanja na objavu obavještenja o nabavci na portalu javnih nabavki.“
Isti eksperti navode da je predmetnoj nabavci rok za ponudu iznosio 19 dana, ukoliko se uzme u obzir da je obavještenje o nabavci objavljeno 6. februara ove godine u 14:21 sat, a rok za dostavu ponuda je bio 26. februar u 9 sati.
„Što znači da je do navedenog roka za prijem ponuda iznosio 19 dana, 18 sati i 39 minuta, iako se navedeni rok može smatrati previdom, odnosno zaokruživanjem vremenskog roka za prijem ponuda“, naglašavaju eksperti.
Ova nabavka nije podijeljena na lotove, uz obrazloženje da „to nije moguće“. Eksperti za javne nabavke koji su radili monitoring za portal PratimoTendere su mišljenja da je predmetnu nabavku, ipak, moguće podijeliti na lotove jer se u tehničkoj specifikaciji zahtijeva od ponuđača da obavi nesrodne djelatnosti.
„Odnosno, od ponuđača se zahtijeva po istaknutom CPV kodu koji podrazumijeva radove na zaštiti obale da sakupi otpad i pokosi travu, te da isti otpad odveze na deponiju, ali i poribljavanje što nije srodno niti u skladu sa obrazloženjem nedijeljenja na lotove. Poribljavanje spada u drugi CPV kod (riba). Nedijeljenje na lotove se može smatrati diskriminacijom ponuđača koji su specijalizovani za samo jednu od traženih djelatnosti, odnosno koji su specijalizirani samo za nabavku riblje mlađi ili samo za raščišćavanje terena“, pojašnjeno je za portal PratimoTendere.
Na dan objave Obavještenja o nabavci, plan javnih nabavki, kao ni privremeni plan javnih nabavki, nisu se nalazili na elektronskom portalu javnih nabavki.
Postupak nabavke je pokrenut bez objave planskih dokumenata
Monitori podsjećaju na član 17. stav 1 Zakona o javnim nabavkama koji kaže da „ugovorni organ započinje postupak javne nabavke ako je nabavka predviđena u planu nabavki.“, stav 5 i 6: „ugovorni organ objavljuje plan nabavki na portalu javnih nabavki, i to najkasnije u roku od 30 dana od dana usvajanja budžeta odnosno finansijskog plana ili drugog dokumenta kojim se odobravaju sredstva za nabavke, u formi i na način kako je definisano u sistemu "e-Nabavke".“,
Ovoj nabavci je portal PratimoTendere dodijelio crvenu zastavicu, što predstavlja visok stepen rizika.
REALIZACIJA OPTIČKIH LINKOVA U SVRHU POVEZIVANJA AKCELOGRAFA U MREŽI HET-a
Nepravilnosti su uočene i u tenderu za „realizaciju optičkih linkova u svrhu povezivanja akcelografa u mreži HET-a“, procijenjene vrijednosti 20.000 KM.
Ugovor je zaključen sa ponuđačem Bankom inženjering d.o.o. iz Trebinja, a vrijednost dodijeljenog ugovora je sa 63,68 KM niža od procijenjene.
Dio obavještenja o dodjeli ugovora
Prema Portalu javnih nabavki, sa ovom firmom su od 2021. godine zaključili ukupno 10 ugovora za različite vrste poslova, a samo u ovoj godini četiri.
Nabavke Bankom inženjering d.o.o. za HET
Tokom monitoringa je uočeno da je i u ovom postupku rok za dostavu ponuda skraćen. Naime, obavještenje o nabavci je objavljeno na portalu javnih nabavki 12.02.2024. u 12:04, a kao rok za dostavu ponuda naveden je 22.02. 2024. 09:00, što predstavlja rok od 9 dana 20 sati i 56 minuta. Monitori podsjećaju da je član 88. stav 3 ZJN za konkurentski zahtjev definisao da „ugovorni organ određuje rok za dostavljanje ponuda koji ne može biti kraći od 10 dana od dana objavljivanja obavještenja“.
Osim navedenog, plan javnih nabavki kao ni privremeno plan javnih nabavki nisu bili dostupni na Portalu javnih nabavki na dan objavljivanja obavještenja o nabavci što nije u skladu sa članom 17, stavovima 1, 5 i 6 ZJN.
Ni ovaj postupak nije podijeljen na lotove uz kratko obrazloženje da to nije moguće.
„Od ponuđača se zahtijeva da pored nabavke i ugradnje optičkih kablova po CPV kodu navedenom u predmetu nabavke (ugradnja kablovske infrastrukture) dobavi i UPS uređaj koji bi spadao u drugi CPV kod (neprekidno električno napajanje), nabavka i isporuka SR232 u LAN adaptera (kompjuterska oprema) kao i sitni nespecificirani materijal (1 komplet), što pored moguće diskriminacije malih poduzetnika koji mogu isporučiti npr. UPS uređaj i/ili SR232 u LAN adaptere, ali ne mogu obaviti kompleksno provođenje optičke mreže, predstavlja i nedovoljno definisanu tehničku specifikaciju“, pojašnjavaju eksperti za javne nabavke.
Ovoj nabavci je portal PratimoTendere dodijelio crvenu zastavicu, što predstavlja visok stepen rizika.
REKONSTRUKCIJA OBJEKTA SLUŽBE ZA IM-GB
Monitori su niz propusta uočili i u tenderu za „rekonstrukciju objekta službe za IM-GB“, procijenjene vrijednosti 20.000 KM.
U postupku je dostavljena jedna ponuda, koja je i prihvaćena. Radi se o ponuđaču Ratković Company d.o.o. Trebinje. Cijena izabrane ponude je za samo 78KM niža u odnosu na procijenjenu (dodijeljena 19.922 KM).
Dio obavještenja o dodjeli ugovora
Sa ovom firmom su sarađivali i ranije. Prema podacima sa Portala javnih nabavki, od 2018. godine imali su 55 zaključenih ugovora.
Tokom monitoringa uočeno je da je u planu javnih nabavki kao okvirni datum pokretanja ovog postupka naveden 4. mart ove godine, ali je postupak pokrenut tri mjeseca kasnije, odnosno 7. juna.
Ni ova nabavka nije podijeljena na lotove, iako se u tehničkoj specifikaciji od ponuđača traži obavljanje nesrodnih djelatnosti.
„U navedenoj specifikaciji se zahtjeva nekoliko različitih vrsta radova i roba, uključujući krečenje, nabavku namještaja (stolica i fotelja), nabavka i ugradnja klima uređaja, vodoinstalaterski radovi, postavljanje pločica, fasadne radove, rol zavjese... Zbog različitosti navedenih roba, radova i usluga objedinjenih u istoj nabavci pod "radovi" postupak je diskriminatoran prema ponuđačima koji su specijalizirani samo za jednu od navedenih vrsta nabavke roba ili izvođenja usluga ili radova, na primjer keramičare, vodoinstalatere, obrtnike specijalizovane za promet i ugradnju klima uređaja i slično“, pojašnjavaju monitori za portal PratimoTendere.
Sumnja se da se na ovaj način pogoduje velikim ponuđačima koji navedene radove, robe i usluge mogu ponuditi u sklopu jedne ponude.
„Nabavka bi zbog raznovrsnosti morala biti podijeljena na lotove, samim time obrazloženje da istu: "nije moguće podijeliti na lotove", nije adekvatno“, zaključuju na kraju.
Ovoj nabavci je portal PratimoTendere dodijelio žutu zastavicu, što predstavlja srednji stepen rizika.
(pratimotendere.ba)