Damping je praksa koja se odnosi na prodaju proizvoda, usluga ili radova po cijenama koje su niže od tržišnih ili troškovnih cijena, često s ciljem da se eliminiše konkurencija ili osvoji tržište. Kod javnih nabavki može se javiti u kontekstu e-aukcija, posebno kada ponuđači agresivno smanjuju cijene u pokušaju da pobijede konkurenciju
E-aukcija u javnim nabavkama predstavlja postupak elektronskog nadmetanja u kojem ponuđači najprije dostave svoje početne ponude pa se onda, ako su njihove ponude prihvatljive, takmiče jedni s drugima u tome ko će dati najnižu konačnu cijenu (mada postoje i drugi potkriteriji koji mogu biti bodovani kao što su garancija i rok isporuke), i taj ko po završetku e-aukcije da najnižu konačnu cijenu pobjednik je e-aukcije, i njemu će biti ponuđeno zaključenje ugovora ili okvirnog sporazuma. Ovaj metod završetka postupka javne nabavke omogućava veću transparentnost i konkurenciju među ponuđačima, što često rezultira povoljnijim cijenama za ugovorne organe.
Preciznosti radi i pojednostavljeno, radi se o obrnutim aukcijama (reversed auction), gdje ponuđači nastoje ponuditi niže cijene roba, usluga ili radova (za razliku od standardne aukcije gdje učenici nude što višu cijenu), kako bi pobijedili u takmičenju sa drugim ponuđačima. U tu svrhu, učesnici e-aukcije imaju pristup online platformi na kojoj mogu pratiti tok e-aukcije u realnom vremenu i reagovati na suparničko snižavanje cijena. Ovaj pristup ne samo da skraćuje vrijeme trajanja procesa nabavke, već i smanjuje administrativne troškove.
U zakonodavstvu i praksi javnih nabavki u Bosni i Hercegovini e-aukcija postoji od 2016. godine. Modul za e-Aukciju je pušten u produkciju u septembru 2016. godine, a od 1.1.2020. godine e-Aukcija je obavezna u svim otvorenim i ograničenim postupcima, pregovaračkom postupku sa objavom obavještenja o nabavci i konkurentskom zahtjevu za dostavu ponuda, gdje je kriterij za dodjelu najniža cijena. E-aukcija nije moguća ukoliko su predmet nabavke usluge i radovi čiji je predmet intelektualni rad, kao što je projektovanje radova, jer se takve ponude ne mogu rangirati primjenom metoda automatskog elektronskog ocjenjivanja.
Prije zakazivanja e-aukcije ugovorni organ u sistem e-Nabavke unosi sve prihvatljive ponude, a u slučaju prijema samo jedne prihvatljive ponude e-aukcija se zakazuje. Kako se prilikom zakazivanja e-aukcije u sistem unose samo prihvatljive ponude, u skladu sa ZJN ponuda koja prelazi procijenjenu vrijednost se ocjenjuje kao neprihvatljiva i nije moguće njeno snižavanje kroz e-Aukciju.
Ukupan broj predviđenih e-aukcija 2022. godine u sistemu e-Nabavke je iznosio 23.308, odnosno 84% u odnosu na sve postupke gdje ih je bilo moguće predvidjeti, dok se održalo njih 13.629. Ukupna razlika u cijeni prije pokretanja i poslije e-aukcije je 7,8%. Nakon godina primjene u praksi, praćenja i analize rezultata, AJN je odlučila da pripremi novi Pravilnik o uslovima i načinu korištenja e-aukcije, čiji je cilj unaprijediti postojeća rješenja, prevenirati neke od zloupotreba, te uraditi dodatna usklađivanja sa direktivama u oblasti javnih nabavki iz 2014. godine. Svrha novog Pravilnika o uslovima i načinu korištenja e-aukcije Službeni glasnik BiH“, broj 80/23) je da pokuša osigurati smanjivanje troškova javnih sredstava, da potakne konkurenciju, što zajedno osigurava bolju vrijednost za novac, kao i da poveća transparentnost postupka javne nabavke, kao jednog od općih principa na kojima se temelji javna nabavka. E-aukcija ima potencijal da da značajna poboljšanja učinkovitosti pojedinačnih postupaka javnih nabavki, cjelokupnog sistema javnih nabavki, odnosno djelovanja tržišta javnih nabavki.
Početna premisa postojanje e-aukcije je da će se ponuđači koji dostave prihvatljivu ponudu takmičiti između sebe u nastojanju da najniža ponuđena konačna cijena bude njihova, tako da budu pobjednici e-aukcije kojima će biti ponuđeno zaključivanje ugovora ili okvirnog sporazuma o javnoj nabavci roba, usluga ili radova, ali s tim da i s takvom sniženom cijenom zadrži profitnu maržu odnosno da budući ugovor ili okvirni sporazum bude profitabilan za ponuđača, u suprotnom neće zaključiti ugovor ili će ga po zaključivanju raskinuti.
U stručnoj teoriji korištenje e-aukcije se smatra poželjnim na velikim i konkurentnim tržištima na kojima postoji veliki broj potencijalnih ponuđača i to za standardne predmete nabavke kao što su hrana, gorivo, kancelarijski materijal i slično od roba, usluge čišćenja ili održavanja i slično od usluga, renoviranje i rekonstrukcija, iskop i nasipanje i slično od radova.
E-aukcija se ne smatra poželjnom kada su robe, usluge ili radovi složeni i zahtevaju detaljnu evaluaciju kvaliteta, kao i kada postoji mali broj ponuđača, što smanjuje konkurenciju. Takođe, nejasni kriterijumi za ocjenjivanje ponuda ili potreba za dodatnom komunikacijom ne idu u prilog korištenju e-aukcije.
Ponuđači prilikom učešća na e-aukcijama mogu primijeniti razne strategije nuđenja cijene. Jedna od njih je agresivno smanjenje cijene, gdje ponuđači započinju s višom cijenom ponude, a zatim brzo smanjuju cijenu kako bi izazvali konkurenciju da odgovori i ponudi još niže cijene. Alternativno, ponuđači se mogu odlučiti za postepeno smanjenje, pri čemu cijenu smanjuju u malim koracima, zadržavajući kontrolu i ne otkrivajući odmah svoju maksimalnu spremnost da spuštaju cijenu.
U nekim slučajevima, ponuđači biraju strategiju zadržavanja cijene, gdje ne smanjuju cijenu odmah, već čekaju reakciju drugih učesnika. Ova strategija im omogućava da prate kako se razvija konkurencija i da prilagode svoje ponude u skladu s time, čime izbjegavaju preuranjeno spuštanje cijene. Također, postoji strategija "mrtve tačke", u kojoj ponuđači postavljaju cijenu koja je malo ispod očekivane granice konkurencije, nadajući se da će privući dodatne ponude bez da previše smanje svoju maržu. Korištenje psiholoških strategija, poput postavljanja cijena koje izgledaju privlačnije (npr. 9.999 umjesto 10.000 KM), može dodatno uticati na percepciju konkurencije i povećati šanse za uspjeh u e-aukciji.
S e-aukcijama se povezuje i fenomen znan kao „prokletstvo pobjednika” (winner's curse) što je pojam koji opisuje situaciju u kojoj pobjednici na aukcijama ili nadmetanjima, iako su ostvarili uspjeh, kasnije preuzimaju veće troškove ili rizike nego što su prvotno očekivali. Ta pojava se često javlja kada pobjednici preplate za određene robe, usluge ili radove, a zatim se suočavaju s posljedicama, kao što su smanjenje profita ili nesigurnost u vezi s ispunjavanjem obaveza. Na primjer, u kontekstu e-aukcija, ponuđači mogu agresivno smanjivati cijene kako bi pobijedili, ali na kraju završe s ponudom koja nije održiva i koja ne pokriva njihove troškove proizvodnje ili nabavke od vlastitih dobavljača. Prokletstvo pobjednika je fenomen koji upozorava na važnost postavljanja realnih ciljeva i razumijevanja tržišnih uslova kako bi se izbjegli negativni ishodi.
Kod e-aukcija se također mogu javiti slučajevi dampinga. Damping je praksa koja se odnosi na prodaju proizvoda, usluga ili radova po cijenama koje su niže od tržišnih ili troškovnih cijena, često s ciljem da se eliminiše konkurencija ili osvoji tržište. Ta praksa može uključivati različite oblike, kao što su privremeno smanjenje cijena ili prodaja po cijeni koja ne pokriva troškove. Damping se dakle može javiti u kontekstu e-aukcija, posebno kada ponuđači agresivno smanjuju cijene u pokušaju da pobijede konkurenciju. U takvim slučajevima, neki ponuđači mogu postaviti cijene ispod svojih stvarnih troškova, što može dovesti do neodrživih ponuda. Ovo može stvoriti nerealnu konkurenciju i otežati drugim ponuđačima da ostvare profit, a može čak i destabilizirati cijelo tržište. U nekim zakonodavstvima, damping je predmet pravne regulacije , jer može dovesti do nelojalne konkurencije i štete za druge firme.
Primjeri mogućeg dampinga u javnim nabavkama
Prateći postupke javnih nabavki u okviru projekta PratimoTendere u zadnje vrijeme sumnju na damping kod e-aukcija pobudila su dva slijedeća slučaja.
Prvi slučaj je nabavka medicinskog kiseonika za potrebe JZU Bolnica „Sveti apostol Luka“ Doboj, za koji je prema podacima iz obavještenja o nabavci i obavještenja o dodjeli ugovora, procjenjena vrijednost je bila 520.000,00 KM, s opcijom zaključivanja okvirnog sporazuma na tri godine. U postupku su učestvovala 3 ponuđača, pri čemu je nakon održane e-aukcije vrijednost najniže prihvatljive ponude bila 227.000,00 KM, a najviše prihvatljive ponude 325.000,00 KM.
Dio obavještenja o nabavci
S obzirom na to da je najniža prihvatljiva ponuda gotovo 56,54% niža od procijenjene vrijednosti, ovdje postoji mogućnost dampinga. Damping se može desiti kada ponuđači namjerno postavljaju niske cijene kako bi osigurali ugovor, što može dovesti do nedovoljne pokrivenosti troškova ili kvaliteta. U ovom slučaju, razlika između najniže i najviše prihvatljive ponude (98.000,00 KM ili 43,18%) dodatno podržava hipotezu o dampingu.
Dio obavještenja o dodjeli ugovora
Dakle, ova nabavka možda ostvaruje značajnu uštedu za ugovorni organ, ali istovremeno otvara pitanja o održivosti i kvalitetu ponuda, s obzirom na mogućnost dampinga. Važno je pratiti fazu realizacije okvirnog sporazuma kako bi se osiguralo da se izabrani ponuđač pridržava standarda kvaliteta i ispunjava sve ugovorene obaveze.
Drugi slučaj je nabavka koncentratora i modula za daljinsko očitanje mjerila toplotne energije - JN 18/2024 KJKP "TOPLANE-SARAJEVO" D.O.O., koja je bila podijeljena na dva lota, LOT 1 – Nabavka i ugradnja koncentratora za daljinsko očitanje mjerila, LOT 2 – Nabavka modula za daljinsko očitanje mjerila, za koji je prema podacima iz obavještenja o nabavci i obavještenja o dodjeli ugovora, procijenjena vrijednost za LOT 1 bila je 180.900,00 KM, u postupku su učestvovala dva ponuđača, pri čemu je nakon održane e-aukcije vrijednost najniže prihvatljive ponude bila 110.000,00 KM, a najviše prihvatljive ponude 110.800,00 KM.
Dio obavještenja o nabavci
Iako je razlika između najniže i najviše prihvatljive ponude relativno mala (800,00 KM ili 0,72%), s obzirom na to da je najniža prihvatljiva ponuda 39,23% niža od procijenjene vrijednosti, postoji mogućnost dampinga. Dakle, ova nabavka možda ostvaruje značajnu uštedu za ugovorni organ, ali istovremeno otvara pitanja o održivosti i kvalitetu ponuda, s obzirom na mogućnost dampinga. Važno je pratiti fazu realizacije ugovora kako bi se osiguralo da se izabrani ponuđač pridržava standarda kvaliteta i ispunjava sve ugovorene obaveze.
Dio obavještenja o dodjeli ugovora
Istina, ugovorni organi imaju mogućnost i obavezu ispitati postojanje tzv. neprirodno niske ponuđene cijene i prije i nakon održane e-aukcije, međutim postojanje tog instituta ne sprječava stopostotno dampingovanje tokom e-aukcije.
Kao zaključak možemo istaći da e-aukcije u javnim nabavkama u BiH, iako donose prednosti u vidu transparentnosti i nižih cijena, također otvaraju prostor za dampingovanje, posebno od strane većih ponuđača koji koriste niske cijene kako bi „gušili“ manje konkurente, ili se nadmeću s isto tako velikim firmama radi stvaranja monopola nad određenim tržištem javnih nabavki. Takva praksa prema tome može dovesti do monopolizacije tržišta, gdje veliki akteri stavljaju svoje interese iznad održivosti i kvaliteta ponuda.
Damping, kao način eliminacije konkurencije, stvara nerazmjernu situaciju koja može destabilizirati tržište i otežati malim i srednjim preduzećima da opstanu. Osim toga, fenomen „prokletstva pobjednika“ dodatno komplikuje situaciju; ponuđači, u nastojanju da po svaku cijenu pobijede na e-aukciji, često se suočavaju s izazovima pokrivanja svojih troškova, što može rezultirati neodrživim poslovnim modelima.
Zato je ključno razvijati regulative koje će osigurati pravičnu i aktivnu konkurenciju, uz jačanje mehanizama kontrole nad neprirodno niskim cijenama. Samo tako će e-aukcije moći ispuniti svoj potencijal kao alat za efikasne i pravične javne nabavke.
(pratimotendere.ba)