Ured za razmatranje žalbi BiH rješenjem je poništio postupak nabavke kompjuterske opreme Ministarstva odbrane BiH. Ključni razlog poništenja ovoga postupka su tehničke specifikacije kojima se ograničava konkurencija
Ministarstvo odbrane Bosne i Hercegovine, kojim rukovodi ministar Zukan Helez (SDP), pokrenulo je postupak nabavke kompjuterske opreme krajem septembra 2024. godine, a procijenjena vrijednost bila je skoro 800.000 KM.
Odmah nakon objave ovoga postupka nabavke portal Pratimotendere.ba je izvršio analizu svih dokumenata koji su dostupni i relevantni za ovaj postupak, te su konstatovani sljedeći rizici:
Prvi identifikovani rizik se odnosi na to da je postupak nabavke pokrenut 25. septembra 2024. godine, a u planskim dokumentima je predviđeno da okvirni datum pokretanja postupka bude 01. april 2024. godine. Ovakvo odstupanje od planskih dokumenata može biti uzrokovano različitim faktorima, ali bez obzira na to da li je opravdano ili ne, svakako nosi određeni stepen rizika od mogućih zloupotreba.
Dio planskih dokumenata
Zloupotreba tehničkih specifikacija u tenderskoj dokumentaciji, najčešće u smislu kršenja člana 54. stav 9. Zakona o javnim nabavkama, prema kome se ''u tehničkoj specifikaciji ne smije se uputiti na određenog proizvođača, na porijeklo ili na poseban postupak, na marke, patente, tipove ili određeno porijeklo, ako bi se time pogodovalo ili bi se isključili određeni privredni subjekte ili određeni proizvodi'', imanentna je i za nabavke kompjuterske opreme. U konkretnom slučaju nabavke Ministarstva odbrane BiH tehničke specifikacije su školski primjer zloupotrebe, što je kasnije potvrdio i Ured za razmatranje žalbi u svom Rješenju.
Dio tehničkih specifikacija
S obzirom na to da je predmet nabavke kompjuterska oprema, odnosno 500 personalnih desktop računara, 25 prenosnih laptop računara i 5 tableta, predmet nabavke je bez ikakve dileme mogao i trebao biti podijeljen na lotove kako bi se omogućila konkurentnost malih i srednjih preduzeća. Obrazloženje ugovornog organa kako postupak nije podijeljen na lotove jer je u pitanju ''istovrsna roba'' nema nikakvo utemeljenje jer Zakon kaže da se predmet nabavke može podijeliti na lotove na osnovu objektivnih kriterijuma, npr. prema vrsti, karakteristikama, namjeni, mjestu ili vremenu ispunjenja.
Dio obavještenja o nabavci
Izmjena tenderske dokumentacije, žalba i poništenje
Dostupne informacije ukazuju na to da je tokom trajanja postupka nabavke Ministarstvo odbrane je bilo prinuđeno izvršiti izmjenu tenderske dokumentacije. Predmet izmjene, očekivano, bile su tehničke specifikacije.
Ipak, ni izmjene tenderske dokumentacije nisu bile dovoljne da se izbjegne žalbeni postupak koji je na kraju okončan Rješenjem Ureda za razmatranje žalbi kojim je, uz detaljno obrazloženje, između ostalog, definisano da se usvaja žalba ponuđača PRINTEX d.o.o. Sarajevo, te da se poništava cijeli postupak nabavke, odluka o izboru najpovoljnijeg ponuđača i tenderska dokumentacija.
Dio Rješenja Ureda za razmatranje žalbi
Ishod ovoga postupka, po ko zna koji put, potvrđuje zakonsku i stručnu utemeljenost metodologije portala Pratimotendere.ba, kao i razmjere problema zloupotrebe tehničkih specifikacija za ograničavanje konkurencije.
(pratimotendere.ba)