Reklamiranje javnih preduzeća čija je osnovna djelatnost vezana za sektor energetike nema nikakvu svrhu jer objektivno nemaju konkurenciju na tržištu, a podrška sportskim kolektivima kroz javne nabavke predstavlja zloupotrebu i obesmišljavanje sistema javnih nabavki
Usluge reklamiranja su jedan od predmeta nabavke koji može biti od izuzetnog značaja za ugovorne organe kada je njihova djelatnost takva da je neophodno osigurati vidljivost i izdvojiti se od konkurencije. Tako je sasvim logično da usluge reklamiranja nabavljaju ugovorni organi kao što je Olimpijski centar Jahorina, JP Parkovi Ljubuški (vodopad Kravica), te brojne turističke organizacije kako bi privukli domaće i strane turiste.
Međutim, reklamiranje Elektroprivrede HZHB, Elektroprivrede RS, Elektroprivrede BiH i drugih javnih preduzeća iz sektora energetike nema nikakvu svrhu jer ovi ugovorni organi objektivno nemaju konkurenciju na tržištu i sve što proizvedu bude otkupljeno na tržištu. Njihovim reklamiranjem se neće privući ni turisti, ni kupci, ni drugi korisnici, za razliku od djelatnosti gdje je to formula za uspješno poslovanje.
Šta je pozadina nesvrsishodnog reklamiranja?
Iako reklamiranje ugovornih organa iz energetskog sektora nije svrsishodno za njihovo poslovanje, ako pogledamo širu sliku i identifikujemo ko su njihovi rukovodioci biće nam više nego jasno da oni ne reklamiraju kompanije kojima upravljaju već lično sebe i političke partije političke partije koje su ih postavile na pozicije.
Ovim rukovodioci u pomenutim ugovornim organima vrše klasično krivično djelu Zloupotreba službenog položaja jer na ovaj način ostvaruju najmanje dvije vrste protivpravne koristi za sebe i/ili druge, a to su politička promocija zloupotrebom javnih sredstava i nezakonito izvlačenje javnog novca.
Ovu temu i pojedinačne slučajeve je detaljnije istražio Online magazin Žurnal.
Javne nabavke umjesto donacija
Osim nesvrsishodnosti reklamiranja javnih preduzeća iz oblasti energetike, portal Pratimotendere.ba već godinama bilježi jednu dodatnu zloupotrebu kojom se obesmišljava postojanje sistema javnih nabavki, a to su nabavke reklamiranja putem sportskih organizacija. Želja svako jeste podrška sportskim kolektivima što bi moglo biti za pohvalu, ali ovakav vid podrške se ne bi smio realizovati kroz javne nabavke, već kroz donacije iz godišnje dobiti javnih preduzeća.
Posljednji konkretan primjer ovakve zloupotrebe je postupak nabavke JP ELEKTROPRIVREDA HZHB pod nazivom ''Reklamiranje Društva putem sportskog kluba s područja općine Posušje'' gdje je jasna namjera da ugovorni organ kroz zloupotrebu javne nabavke pruži podršku fudbalskom klubu ''Posušje''.
Postupak nabavke je pokrenut 24. februara 2025, godine, procijenjena vrijednost usluga je 199.999,92 KM, a rok za dostavljanje ponuda je 18. mart 2025. godine.
Čak i da zanemarimo nesvrsishodnost ovoga postupka nabavke i obesmišljavanje sistema javnih nabavki, uslovi za kvalifikaciju ponuđača u tenderskoj dokumentaciji jasno ukazuju da je ovaj ugovor namijenjen fudbalskom klubu sa stadiona ''Mokri Dolac''.
Dio tenderske dokumentacije
Vrijednost sredstava u Bosni i Hercegovini koja se u toku jedne godine kroz javne nabavke potroše samo na nesvrsishodno reklamiranje mjeri se desetinama miliona maraka, pa je za neka buduća unapređenja sistema javnih nabavki preporučljivo uvođenje obaveze da ugovorni organi pri pokretanju postupka nabavke opravdaju njegovu svrhu.
(pratimotendere.ba)