Kroz monitoring portala Pratimotendere.ba identifikovano je više rizika u postupcima javnih nabavki kancelarijskog namještaja i računarske opreme i potrepština koje je provelo Federalno tužilaštvo FBiH
Federalno tužilaštvo Federacije Bosne i Hercegovine u večernjim satima 18. marta 2025. godine pokrenulo postupak nabavke kancelarijskog namještaja i postupak nabavke računarske opreme i potrepština za koje se vezuju brojni rizici od mogućih zloupotreba.
Postupci nabavke naknadno uvršteni u planske dokumente
Plan nabavki Federalnog tužilaštva FBiH objavljen je 3. marta 2025. godine i u njemu su stavke vezane za namještaj i računarsku opremu planirane sa simboličnim iznosima.
Dio plana nabavki
Dana 18. marta 2025. godine, ovaj ugovorni organ donosi Izmjenu/dopunu plana nabavki za 2025. godinu u kome se, između ostalog, mijenja vrsta postupka za pomenute nabavke u otvoreni postupak, a kada je u pitanju procijenjena vrijednost ovih postupaka nabavke ona se sa 9.130 KM, odnosno 4.150 KM povećava na 180.300 KM.
Dio Izmjene/dopune plana nabavki
Potencijalno diskriminatorne tehničke specifikacije
Za nabavke namještaja i računarske opreme u Bosni i Hercegovini generalno karakteristično je da se u tehničkim specifikacijama do najsitnijih detalja opisuju ove robe i na taj način ograničava konkurencija. Analizom portala Pratimotendere.ba utvrđeno je da ni Federalno tužilaštvo FBiH nije imuno na ovu praksu.
Dio tehničkih specifikacija za jedan od tendera
Neprirodno niske cijene ponuda ili neadekvatno istraživanje tržišta
Ono što je veoma zanimljivo za ove postupke nabavki jeste dostavljanje više ponuda u postupcima, što je značajno i pozitivno.
Tako su kod nabavke kancelarijskog namještaja u okviru postupka za LOT 1 (Nabavka kancelarijskih stolica) dostavljene dvije prihvatljive ponude, u postupku za LOT 2 (Nabavka kancelarijskog pločastog i drugog namještaja) dostavljeno je šest prihvatljivih ponuda, a za LOT 3 (Nabavka metalnih ormara) četiri prihvatljive ponude.
Kada je u pitanju nabavka računarske opreme i potrepština u postupku su dostavljene četiri prihvatljive ponude.
Međutim, kod ovih postupaka nabavke u analizama portala Pratimotendere.ba primijećena je pojava velike razlike između procijenjene vrijednosti i vrijednosti dodijeljenih ugovora. U narednim tabelama imamo detaljna poređenja i procente obaranja cijene:
Javna nabavka kancelarijskog namještaja |
|||||
Redni broj lota | Naziv lota | Procijenjena vrijednost | Vrijednost dodijeljenog ugovora | Razlika između procijejene vrijednosti i vrijednosti ugovora | Razlika u procentima |
LOT 1 | Nabavka kancelarijskih stolica | 56.000 KM | 40.217,50 KM | 15.782,50 KM | cca 28 % |
LOT 2 | Nabavka kancelarijskog pločastog i drugog namještaja | 111.300 KM | 87.135 KM | 24.165 KM | cca 21 % |
LOT 3 | Nabavka metalnih ormara | 13.000 KM | 7.500 KM | 5.500 KM | cca 42 % |
UKUPNO | 180.300 KM | 134.852,50 KM | 45.447,50 KM | cca 25,2 % |
Tabela 1: Javna nabavka kancelarijskog namještaja
Javna nabavka računarske opreme i potrepština | |||||
Procijenjena vrijednost | Vrijednost dodijeljenog ugovora | Razlika između procijejene vrijednosti i vrijednosti ugovora | Razlika u procentima | ||
180.300 KM | 134.000 KM | 146.300 KM | cca 25,7 % |
Tabela 2: Javna nabavka računarske opreme i potrepština
Iz dosadašnjeg iskustva u monitoringu javnih nabavki koji provodi portal Pratimotendere.ba postoje dva moguća razloga za ovako drastične razlika u vrijednostima.
Prvi je mogući damping, odnosno agresivno i neutemeljeno snižavanje cijene sa ciljem da se pobijedi konkurencija.
Drugi je neadekvatno istraživanje tržišta, posebno jer su postupci uplanjeni i pokrenuti kolokvijalno rečeno ''preko noći''.
(pratimotendere.ba)