Da li će biti značajno uvećana zakonska granična vrijednost i broj postupaka male vrijednosti u javnim nabavkama?
Zakonska granična vrijednost postupaka male vrijednosti u tekstu Prednacrta novog Zakona o javnim nabavkama (ZJN)...

Zakonska granična vrijednost postupaka male vrijednosti u tekstu Prednacrta novog Zakona o javnim nabavkama (ZJN) značajno je povećana u odnosu na onu koja je trenutno aktuelna. Portal Pratimotendere.ba donosi analizu opravdanositi ovoga povećanja

 

Postupci male vrijednosti u javnim nabavkama u Bosni i Hercegovini su direktni sporazum i konkurentski zahtjev. Osnovne karakteristike ovih postupaka su manjak transparentnosti i kratki rokovi, a njihova svrha je da se ugovornim organima omogući da izvrše nabavke neophodnih roba, usluga i radova male vrijednosti kako bi uštedili vrijeme, te ljudske i materijalne resurse.

Direktni sporazum predstavlja postupak nabavke koji se može porediti sa jednom običnom kupovinom u trgovini, a granična vrijednost za ovaj postupak nabavke prema važećem zakonodavstvu iznosi 6.000 KM bez PDV-a.

Konkurentski zahtjev je značajno kompleksniji i transparentniji od direktnog sporazuma, a njegova ključna karakteristika je to da rok za dostavljanje ponuda koji ne može biti kraći od deset dana od dana objavljivanja obavještenja. Prema važećim propisima granična vrijednost za primjenu konkurentskog zahtjeva je 50.000 KM za nabavke roba i usluga, a 80.000 KM za nabavke radova.

Za postupke male vrijednosti do sada su bile imanentne zloupotrebe kao što su cijepanje nabavki i granične vrijednosti. Cijepanje nabavki je pojava da se nabavke za koje bi trebalo provesti redovni i najtransparentniji postupak podijele na više direktnih sporazuma ili konkurentskih zahtjeva i tako ograniči konkurencija i onemogući ušteda sredstava. Granične vrijednosti koje ukazuju na zloupotrebu kada je u pitanju direktni sporazum je zakonska granica od 6.000 KM (ili 5.999, ili 5.995 KM i slično), a konkurentski zahtjev na 50.000 KM (ili 49.999, ili 49.990 KM i slično) za robe i usluge, odnosno 80.000 KM (ili 79.999, ili 79.990 KM i slično) za nabavke radova.

U sadržaju Prednacrta ZJN u dijelu koji se odnosi na postupke male vrijednosti postoji ozbiljna prijetnja da prethodno pomenute zloupotrebe budu još drastičnije jer je vrijednost ovih postupaka značajno povećana. Konkretno, zakonska granična vrijednost direktnog sporazuma se povećava sa 6.000 KM na 15.000 KM, a konkurentskog zahtjeva sa 50.000 KM za robe i usluge na 80.000 KM, odnosno sa 80.000 KM na 120.000 KM za nabavke radova.

Ovo povećanje će neminovno dovesti do rasta broja postupaka male vrijednosti, ali i rasta vrijednosti sredstava koja će se trošiti putem ovih manje transparentnih postupaka. U nastavku je statistička analiza koja to potvrđuje na primjeru podataka iz 2024. godine.

 

Direktni sporazum u Prednacrtu ZJN

Prema podacima sa Portala javnih nabavki u 2024. godini provedena su ukupno 194.522 postupka nabavke, a udio direktnih sporazuma u ukupnom broju postupaka javnih nabavki bio je 149.368, odnosno skoro 77%.

Vrijednost zaključenih ugovora za direktne sporazume u 2024. godini bila je skoro 170 miliona KM.

S obzirom da Prednacrt novog ZJN predviđa povećanje praga za direktni sporazum sa 6.000 na 15.000 KM, izdvojili smo sve otvorene postupke, konkurentske zahtjeve, ograničene postupke, pregovaračke postupke sa i bez objave obavještenja o nabavci čija je vrijednost ugovora u 2024. godini bila do 15.000 KM i došli do podatka da bi usvajanjem i primjenom odredbi koje su definisane u Prednacrtu ZJN ugovornim organima bilo omogućeno da, u skladu sa podacima iz 2024. godine, broj direktnih sporazuma bio uvećaju za 20.817, pa bi tako ukupan udio direktnih sporazuma iznosio preko 87% u ukupnom broju postupaka javnih nabavki.

Gledano sa aspekta vrijednosti, vrijednost direktnih sporazuma bi se sa 170 miliona KM uvećala za skoro 285 miliona KM, što znači da bi količina sredstava lakše dostupna za zloupotrebu bila uvećana za skoro 70%.

 

Konkurentski zahtjev u Prednacrtu ZJN

U 2024. godini u javnim nabavkama u BiH zaključeno je ukupno 12.957 ugovora putem konkurentskog zahtjeva za dostavljanje ponuda ili 6,6% od ukupnog broja postupaka javnih nabavki. Ukupna vrijednost ovih ugovora bila je preko 205 miliona KM

Usvajanjem i primjenom odredbi iz Prednacrta ZJN predviđeno je da se granična vrijednost za konkurentski zahtjev uveća sa 50.000 KM za robe i usluge na 80.000 KM, odnosno sa 80.000 KM na 120.000 KM za nabavke radova. Izdvajanjem svih otvorenih postupaka, ograničenih postupaka i pregovaračkih postupaka sa i bez objave obavještenja o nabavci čija je vrijednost ugovora u 2024. godini bila do 80.000 KM za robe i usluge, odnosno 120.000 KM za radove dolazimo do podatka da bi broj konkurentskih zahtjeva mogao uvećan za 11.320, odnosno za skoro 500 miliona KM gledano sa aspekta vrijednosti ovih manje transparentnih postupaka. 

Sumarno, usvajanjem i primjenom odredbi iz Prednacrta ZJN, na osnovu podataka iz 2024. godine, procenat postupaka male vrijednosti porastao bi na čak 93,3%, a vrijednost ovih postupaka porasla bi za skoro 800 miliona KM.

 

 

 

(pratimotendere.ba)